تبلیغات
شنیدنی
صدا و تصویر مظفرالدین شاه _ نخست وزیر شاه قاجار - وزیر امور خارجه شاه قاجار _آخرین خبرها از دنیای رادیو - آشنایی با رادیوهای جهان در وبلاگ  شنیدنی  ...... وبلاگ شنیدنی را هرروز ببینید و بشنوید
خانه | آرشیو | پست الکترونیک

رادیو بی بی سی ....قسمت هفتم ( آخر‌ )

پایان ماجرا....

دوستان عزیز از اینکه به مطالب این وبلاگ تخصصی گوشه چشمی دارید. بسیار سپاسگزارم . از آنجا که در این محیط مجازی قصد بر این است که تاریخ رادیو به عنوان رسانه شنیداری قدیمی کشورمان مورد بررسی قرار گیرد ، ایــن بار مطلبی مهیا شده تا شــما علاوه برسیر تحول اجتماعی و سیاسی ایران(در برهه ای حساس) نقش یکی از رسانه شنیداری خارجی اثر گذار را نیز مورد ارزیابی کنید.

ملی شدن صنعت نفت نقطه عطفی ایست که هیچگاه تاریخ سرزمینمان فراموش نمی کند ...

کنش و واکنش دولتمردان ایرانی و خارجی و نقش ویژه رادیو بی بی سی در میان روشـنفکران و حتی قشر عوام که هنوز از فرهنگ شنیداری فاصله نگرفته اند. نقلی از گذشته است که امروز نیز به صورت دیگرخودنمایی می کند ...

امروز نیز تصمــیم دولتمردان و ملــت ما تصــمیم مهمی ایســت ... گذر از دوران بهره گـــیری از طلای سـیاه ورســیدن به انرژی جــدید که می توانــد منـشاء تحولی شـگرف در سرزمینمان شود .. اما قصـــه غربـی ها

قصـه ای تکراری ایست مقاومت استعمار در دوره ملی شدن صنعت نفت بهره گیری از روشهای نوین بود و رادیـو جدید ترین سلاح در زمان خود ... و اینک نیز با بهره گیری از روشهای جدید قصد همان است که در گذشته بود ...

زایش و تولد بی بی سی از شکم پیر انگلیس، قبل از تاسیس رادیو ایران فکری نوین و جاه طلبانه بود که ذکر مستند آن از قلم نزدیکان انگلیسی خالی از لطف نیست ... 

به شما تو صیه می کنم  قسمتهای مختلف این مطلــب را بخــوانید و تــشابهات  آن را در عـصر کنونی بیابید.

نکات قسمت پیش........

بخش اخبار خارجى بى‏بى‏سى به كاركنانش دستور داد براى برنامه‏هاى جدید ''گزارشهاى خبرى راجع به كل جهان تهیه كنند اما بخش چشمگیرى از كل برنامه تا وقتى بحران كنونى ادامه دارد راجع به ایران باشد.

 بنابر اطلاع بی بی سی هیچ شركت یا كشور معتبرى از شركت نفت ایران نفت نخواهد خرید زیرا طبق حكم دادگاه لاهه فقط شركت نفت ایران و انگلیس حق دارد نفت ایران را بفروش!

اربابان بی بی سی گفتند: بدون حمایت مستمر انگلستان، ایران اكنون كشور مستقلى نمى‏شود!

در تیر 1330 وقتى روزنامة ‌ داد تیتر زد كه بى‏بى‏سى ما را تهدید مى‏كند و از انفجار در پالایشگاه آبادان حرف مى‏زند، سفارت انگلستان در تهران این برنامه‏هاى بى‏بى‏سى را قابل تحسین‏ خواند.

رادیو تهران در 19 تیر 1330 در تفسیرى اعلام كرد كاركنان بخش فارسى بى‏بى‏سى به‏اصطلاح ایرانیان بى‏نام و نشانى‏اند كه در واقع اصلیت انگلیسى دارند.

در 21 تیر طى تفسیر دیگرى گویندگان بى‏بى‏سى خائنانى بى‏شرم‏ نامیده شدند از قماش لرد هاوهاو (اشاره به انگلیسىِ امریكایى‏تبارى كه گوینده تبلیغات رادیوى نازى‏ها در برلن بود و پس از جنگ به جرم خیانت به دار آویخته شد).

از كازرون شنونده‏اى كه خود را دانش‏آموز دبیرستان‏ معرفى كرده است از رادیو بى‏بى‏سى درخواست می کند كه برایش كتابى به فارسى‏ بفرستد تا بتواند بهتر با آموزگار بحث كند .... وى اعلام مى‏كند ''با كمال میل حاضرم در این‏جا هر كارى كه بخواهید انجام دهم.!!!!

.....و اینک قسمت هفتم ( آخر )

 

 

 

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در جمعه 7 اردیبهشت 1386 و ساعت 10:04 ق.ظ | نظرات

بی بی سی ...قسمت ششم

توپخانه های رادیو بی بی سی!

عکس تزیینی ایست

دوستان عزیز از اینکه به مطالب این وبلاگ تخصصی گوشه چشمی دارید. بسیار سپاسگزارم . از آنجا که در این محیط مجازی قصد بر این است که تاریخ رادیو به عنوان رسانه شنیداری قدیمی کشورمان مورد بررسی قرار گیرد ، ایــن بار مطلبی مهیا شده تا شــما علاوه برسیر تحول اجتماعی و سیاسی ایران(در برهه ای حساس) نقش یکی از رسانه شنیداری خارجی اثر گذار را نیز مورد ارزیابی کنید.

ملی شدن صنعت نفت نقطه عطفی ایست که هیچگاه تاریخ سرزمینمان فراموش نمی کند ...

کنش و واکنش دولتمردان ایرانی و خارجی و نقش ویژه رادیو بی بی سی در میان روشـنفکران و حتی قشر عوام که هنوز از فرهنگ شنیداری فاصله نگرفته اند. نقلی از گذشته است که امروز نیز به صورت دیگرخودنمایی می کند ...

امروز نیز تصمــیم دولتمردان و ملــت ما تصــمیم مهمی ایســت ... گذر از دوران بهره گـــیری از طلای سـیاه ورســیدن به انرژی جــدید که می توانــد منـشاء تحولی شـگرف در سرزمینمان شود .. اما قصـــه غربـی ها

قصـه ای تکراری ایست مقاومت استعمار در دوره ملی شدن صنعت نفت بهره گیری از روشهای نوین بود و رادیـو جدید ترین سلاح در زمان خود ... و اینک نیز با بهره گیری از روشهای جدید قصد همان است که در گذشته بود ...

زایش و تولد بی بی سی از شکم پیر انگلیس، قبل از تاسیس رادیو ایران فکری نوین و جاه طلبانه بود که ذکر مستند آن از قلم نزدیکان انگلیسی خالی از لطف نیست ... 

به شما تو صیه می کنم  قسمتهای مختلف این مطلــب را بخــوانید و تــشابهات  آن را در عـصر کنونی بیابید.

نکات قسمت پیش........

مجله اکونمویست در آن زمان تلاش می کرد تا عواقب ملی شدن صنعت نفت را برای مردم تشریح کند!

بى‏بى‏سى در سال 1327 از شنوندگان ایرانى 17 نامه دریافت كرد. در سال 1330، ''كارمندان دولت،    دانشجویان، پزشكان، بازرگانان، كشاورزان و زمینداران‏`` بیش از 4500 نامه نوشتند.

 نامه‏ها ''بیش از تمام گزارشهاى مأموران اطلاعاتى كه به لندن مى‏رسید تصویرى جامع از افكار عمومى ایرانیان‏`` به دست مى‏داد.

نامه‏ها چنان اهمیتى داشت كه وزارت خارجه درخواست كرده بود ''به تك‏تك آنها (در صورت امكان با امضاى شخص وزیر!) كتباً پاسخ داده شود.`` 

یكى از شنوندگان در نامه‏اش این پرسش را مطرح كرده كه ''انگلیس چگونه مى‏تواند خود را مادر دمكراسى و پاسدار نظم و قانون بنامد و در عین حال همین چیزها را از ما دریغ كند؟``

سفارت انگلستان در تهران هم درخواست كرد فوراً 15 دقیقه به مدت برنامه‏هاى فارسى اضافه شود. در آن هنگام روزى 45 دقیقه برنامه فارسى پخش مى‏شد.

.....و اینک قسمت ششم

 

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در جمعه 7 اردیبهشت 1386 و ساعت 04:04 ق.ظ | نظرات

۶۷ سالگی رادیو مبارک.....

اینجا تهران است صداى ایران

رادیو 67ساله شد

در جاده قدیم شمیران (خیابان شریعتى)، نرسیده به پل سیدخندان سمت راست خیابان، عمارت كلاه فرنگى قدیمى را مى شود دید كه قدمتى هفتادساله دارد. هشتاد سال پیش این عمارت را دویست هزار مترمربع زمین و باغ دربرگرفته بود. به آنجا قصر قاجار مى گفتند. نخستین دكل موج بلند به ارتفاع ۱۲۰ متر كه هنوز پایه آن موجود است در سال ۱۳۰۳ در این محوطه به وسیله وزارت جنگ نصب شد. فرستنده ۲۰ كیلوواتى موج بلند هم در بیست و چهارم اردیبهشت ۱۳۰۴ نصب و در ششم اردیبهشت ۱۳۰۵ كار بى سیم با پخش تلگرامى براى جلب همكارى بین المللى آغاز شد. از آن زمان تاسیسات مذكور به بى سیم قصر معروف شد. تلگراف بى سیم و تاسیسات مربوطه مبناى تاسیس رادیو بود. همان طور كه مى دانیم پخش رادیویى پیام همان پخش پیام به طریق بى سیم است و ارتباط رادیویى، ارتباطى است بى سیم.

چون طبق قانون، ورود دستگاه هاى مخابراتى و استفاده از آنها تنها در حیطه مسئولیت وزارت پست و تلگراف و تلفن بود، اشخاص حقیقى و حقوقى به رغم داشتن علاقه و سرمایه مادى لازم، اجازه تاسیس رادیو در ایران را نداشتند. در همان سال ها بین شخصى به نام داود موشه لازار و دایره تجارت داخلى وزارت فلاحت و تجارت مكاتباتى انجام گرفته و این اداره در پاسخ موشه لازار چنین نامه اى را نوشته: «وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه در جواب مراسله مورخ ۱۴ ژوئن ۱۹۲۹ راجع به تاسیس دستگاه رادیو در ایران اشعار مى دارد كه ورود دستگاه تلگراف و تلفون بى سیم گیرنده و یا مخابره كننده مطالب و آلات و اسباب آن جز براى اداره تلگراف بى سیم دولت شاهنشاهى به طور كلى ممنوع است لكن وارد كردن و استفاده از دستگاه هاى رادیو كنسر كه فقط براى شنیدن نغمات به كار رود و همچنین تاسیس سینماى ناطق در ایران با رعایت مقررات مربوطه مانعى ندارد. مواد مطابق اصل است. به امضا غلامرضا معفول»

در ماه هاى آخر سال ،۱۳۱۸ رضاشاه (پهلوى اول) پس از بازگشت از تركیه و به تقلید از مصطفى كمال پاشا، دستور داد تا مقدمات تاسیس رادیو در ایران فراهم شود و این مهم را به عهده سازمان پرورش افكار گذارد. رئیس كمیسیون رادیو، وزیر دارایى محمود بدر، معاون او سعید نفیسى و رئیس دبیرخانه ابراهیم خلیل سپهرى كارمند عالى رتبه وزارت پست و تلگراف و تلفن بودند.

ابراهیم سپهرى در این باره مى نویسد: «زمستان سال ۱۳۱۸ بود، من مدیر و سردبیر روزنامه فرانسوى زبان «ژورنال دوتهران» بودم. روزى نامه اى به امضاى وزیر دارایى محمود بدر به دستم رسید كه مرا دعوت به شركت در كمیسیون عالى پرورش افكار نمود. كمیسیون عالى در یكى از سالن هاى وزارت دارایى موسوم به عمارت خوابگاه (خوابگاه ناصرالدین شاه كه در آن زمان متعلق به وزارت دارایى در شمال كاخ گلستان بود) تشكیل مى شد. سازمان پرورش افكار، سازمانى مستقل بود كه زیر نظر نخست وزیر (احمد متین دفترى) اداره مى شد. بعد از صدور فرمان تاسیس رادیو، قرار شد از دو فرستنده موج كوتاه بیست كیلوواتى و موج متوسط دوكیلوواتى وزارت پست و تلگراف و تلفن كه براى ارسال تلگراف بى سیم توسط كارخانه آلمانى تلفونكن Telefunken، در بى سیم قصر نصب شده بود، استفاده شود.

در ضلع غربى میدان توپخانه (میدان امام خمینى) در جوار اداره راهنمایى و رانندگى (ساختمان مترو امروز) طبقه دوم و سوم عمارت متعلق به لیستر كه جمعاً شش اتاق داشت به دبیرخانه سازمان پرورش افكار اختصاص یافت. براى آمادگى پخش برنامه، پس از افتتاح رادیو، جمعى از استادان و نویسندگان عالیقدر از جمله استاد نفیسى و دكتر ذبیح الله صفا و عده اى از بانوان روشنفكر، یك سلسله گفتارهاى ادبى، تاریخى، جغرافیایى، اجتماعى و خانه دارى را قبلاً تهیه كرده بودند به طورى كه احتیاجات رادیو را براى مدت سه ماه تامین مى كرد، عده اى مترجم و ماشین نویس را هم استخدام كردیم و براى انتخاب گوینده، در باشگاه افسران و با حضور عده اى از دانشمندان و ادبا و متخصصان صوت (از جمله عده اى آلمانى) جلسات تشكیل شد و امتحانات دقیقى به عمل آمد. كارهاى فنى رادیو با وزارت پست و تلگراف و تلفن (ابراهیم علم و شوكت الملك وزراى وزارت پست و تلگراف و تلفن بودند) بود و امور مربوط به دستگاه هاى فرستنده و استودیو زیر نظر دكتر داریوش رئیس كل بى سیم اداره مى شد. موسیقى زیر نظر سرگرد غلامحسین مین باشیان رئیس مدرسه عالى موسیقى بود و اخبار و مطالب مربوط به آن را هم من فراهم مى كردم. بودجه رادیو كه فقط هشتاد هزار تومان بود، توسط سازمان پرورش افكار تامین مى شد.»
بعد از فراهم شدن مقدمات، رادیو در ساعت ده بامداد روز چهارم اردیبهشت 
۱۳۱۹ به وسیله ولیعهد (محمدرضا شاه، پهلوى دوم) و با حضور احمد متین دفترى نخست وزیر افتتاح شد.

جدول پخش نخستین روز رادیو

وزارت فرهنگ
۱- برنامه صبح چهارم اردیبهشت
گشایش رادیو در بى سیم قصر (مطابق برنامه جداگانه)
۲- برنامه عصر چهارم اردیبهشت
در دارالفنون
تمام یا قسمتى از برنامه زیر به وسیله رادیو پخش مى شود:
۱- سرود شاهنشاهى
۲- گشایش به وسیله جناب آقاى نخست وزیر
۳- گزارش كمیسیون سخنرانى به وسیله جناب آقاى اعلم: ۱۰ دقیقه
۴- گزارش كمیسیون نمایش به وسیله جناب آقاى على نصر: ۱۰ دقیقه
۵- سرود مهرشاه: ۵ دقیقه
۶- گزارش كمیسیون رادیو به وسیله جناب آقاى خسروى یا جناب آقاى حكیمى: ۱۰ دقیقه
۷- گزارش كمیسیون كتاب هاى درسى به وسیله جناب آقاى رهنما: ۱۰ دقیقه
۸- سرود ستایش شاه: ۵ دقیقه
۹- گزارش كمیسیون موسیقى به وسیله سرگرد مین باشیان: ۱۰ دقیقه
۱۰- گزارش كمیسیون مطبوعات به وسیله آقاى حجازى: ۱۰ دقیقه
۱۱- سرود كوشش: ۵ دقیقه
۱۲- اعلام شعارهاى پرورش افكار به وسیله آقاى دكتر غنى: ۱۰ دقیقه
۱۳- چند نامه موسیقى ایرانى: ۱۰ دقیقه
۱۴- گزارش دبیرخانه به وسیله آقاى فرهودى: ۱۰ دقیقه
۱۵- اعطاى جوایز
۱۶- چند قطعه موسیقى اروپایى: ۱۰ دقیقه
۱۷- چكامه در باب سازمان پرورش افكار به وسیله آقاى یزدقهرمان: ۵ دقیقه
۱۸- دو پرده نمایش: ۲۰ دقیقه

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در دوشنبه 3 اردیبهشت 1386 و ساعت 09:04 ق.ظ | نظرات