تبلیغات
شنیدنی
صدا و تصویر مظفرالدین شاه _ نخست وزیر شاه قاجار - وزیر امور خارجه شاه قاجار _آخرین خبرها از دنیای رادیو - آشنایی با رادیوهای جهان در وبلاگ  شنیدنی  ...... وبلاگ شنیدنی را هرروز ببینید و بشنوید
خانه | آرشیو | پست الکترونیک

خاطرات رادیویی

گشتی در بازار تهران زدم

مغازه های رنگارنگ

جنسهای متنوع

و مردم .......

همه در فكر دیدن و خریدن.....

در گذر بودم كه در ویترین مغازه ای......

در میان اشیای آنتیك ...چشمم به شی افتاد كه روزگاری هم نفس صاحبش بود

نظاره كردم .... خودش در حصر چشمهای گذرا و صاحبش آرام در حجم خاك!

منتظر هم نفسی دیگر بود...

          

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در شنبه 30 دی 1385 و ساعت 11:01 ق.ظ | نظرات

داودی:برنامه‌سازان رادیو نباید به روزمرگی كشیده شوند

مدیرمسئول روزنامه بانی‌فیلم درباره عملكرد شش ماهه رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: اغلب برنامه‌های رادیویی دچار تكرار و نقصان می‌شوند و برنامه‌سازان رادیو نباید به روزمرگی كشیده شوند.                                                                         

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی رادیو گفت‌وگو، مسعود داودی، مدیر مسئول روزنامه بانی فیلم، افزود: در این شرایط برقراری ارتباط با برنامه‌سازان را دچار مشكل شده و برنامه‌ها نیز دچار روزمرگی می‌شوند.

وی در ادامه خاطر نشان كرد: درباره عملكرد شش ماهه رادیو گفت‌وگو، با اشاره به حوزه فعالیت روزنامه بانی‌فیلم كه حوزه سینمایی است، افزود: مشكلات فراوانی وجود دارد؛ معمولاً در برنامه‌ها مصلحت اندیشانه صحبت می‌كنند و موضوعاتی را كه بیشتر مشكلاتشان و معضلات این حوزه به صورت تخصصی است كمتر بیان می‌شود.

مدیر مسئول روزنامه بانی فیلم همچنین گفت: من فكر می‌كنم عملكرد رادیو گفت‌وگو كه اصل را برای گفتمان و حل مسئله باید طرفین صحبت می‌گذارد باید از طرح مسایل روزمره و تكراری به شدت پرهیز كنند و به مشكلاتشان پیش روی حوزه‌های موثری مثل مطبوعات بپردازند.

داودی اظهارداشت: در این شبكه می‌توان درباره مسایل و مشكلات متعدد حوزه فرهنگ و سینما از منظری صورت كلان‌نگر اشاره و برنامه‌سازی شود. به طور نمونه در مدت زمان یك ماهه باقی مانده تا زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر باید موانع پیش روی این جشنواره را نقد و بررسی شود تا شاید اگر مشكلات آنان حل نشد حتی‌الامكان كاهش پیدا كند.

وی در خاتمه یادآور شد: در این شبكه همچنین باید دغدغه‌های و مشكلات مردم از هر نوع را عالمانه‌تر و بنیانی‌تر به بحث و گفته گذاشته شود.

منبع

|+| نوشته شده توسط شاهد در چهارشنبه 27 دی 1385 و ساعت 01:01 ب.ظ | نظرات

یک خبر خوب

یك خبر خوب

بزودی لینك باكس شنیدنی

با طراحی جدید ارایه می شود

گنجینه مطلب

گنجینه صدا

گنجینه تصویر

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در شنبه 23 دی 1385 و ساعت 12:01 ب.ظ | نظرات

نوشتن برای تجسم

رادیو بعنوان رسانه صوتی ، نگارش منحصر بفردی دارد زیرا کسانی که برای رادیو خبر می نویسند باید حوادث را به گونه ای توصیف كنید كه در ذهن مخاطب مجسم شود و این برای مخاطب سرا پا گوش رادیو ، ضروری است.

شناخت صوت و عناصر مرتبط با آن در رادیو ضروری است :

     * صدای گوینده : مهمترین عنصر در رادیو ، صدای گوینده است چرا كه عموما ابزاری برای رساندن اطلاعات مورد نظر شنونده به اوست.

* صدای محیط : وقتی از این عنصر در رادیو استفاده می شود ، می بایست به راحتی برای شنونده قابل فهم و تشخیص باشد. مثلا ، غرش یك موتور جت به شنونده كمك می كند تا آن حس را به عینه دریابد.

*  موزیك : این عنصر قدرت الهام گری بزرگی دارد. موزیك قلب و ذهن شنونده را لمس و حس و حال مورد دلخواه را ایجاد می كند. این عنصر سه كاركرد دارد :

- جذب علاقه آنی شنوندگان

- حفظ كردن این علاقه از طریق ارائه ویژه آن

- جلب رضایت و ارضا حس كنجكاوی مخاطب

فن نگارش برای رادیو و پخش از آن به منظور کشاندن شنونده به پای رادیو و به گوش نگهداشتن او طراحی می شود. به همین منظور باید به این نكات توجه داشت :

    * رادیو كاملا به عضو شنوایی (گوش) وابسته است و گوش كاملا باید تحت تاثیر صداهایی كه از رادیو شنیده می شود قرار بگیرد.

    * آنچه از رادیو پخش می شود زود گذر است و باید توجه شنونده را در همان لحظات اول جلب كند.

·  شخصی كه متن یك برنامه رادیویی را می نویسد با توانایی كامل ، یك صحنه و یا یك منظره را باید طوری توصیف كند كه شنونده آن را همانگونه كه هست مجسم كند. 

منبع : وبلا گ ارتباطات دات كام

|+| نوشته شده توسط شاهد در جمعه 22 دی 1385 و ساعت 12:01 ب.ظ | نظرات

بنظر می رسد که...3

مجموعه گفتارهای "بنظر می رسد ................" قصد دارد  دست اند كاران این رسانه معظم را به نكاتی معطوف سازد و در كنار آن سطح انتظار مخاطب را نیز برای شنونده مشخص كند .بنابر این امید آن است كه مقبول صاحبان نظر و اهل خرد قرار گیرد و مورد نظر شنوندگان محترم رادیو قرار گیرد ......

این قسمت قصد بر آن است كه در مورد نام برنامه صحبتی به میان آید ...

نام و نام گذاری..... دغدغه اصلی هر خالق اثر است . سازنده هر برنامه ذهن خود را قبل یا به موازات شكل دادن عناصر مجزا و یا متشكل از طرح ، معطوف به نام برنامه می كند .

انتخاب نام با وجود آنكه سلیقه ایست اما با وجود این ، می بایست از شاخصه های خاصی پیروی كند .

برخی ، از نام های انتزاعی یا دارای ایهام و حتی كنایه بهره می برند. برخی دیگر ، منحصر بفرد بودن نام را ملاك انتخاب خود می دانند ، برخی دیگر فاخر بودن ، عده ای ، نزدیكی اسم به معنا و هدف و خالقان دیگر ..جذابیت و هزاران برهان و دلیل دیگر ...به هر جهت به هر انگیزه علمی ، تجربی و سلیقه ای ..نام برنامه انتخاب می شود.

 نكته حایز اهمیت آن است كه آنچه بعد از ارایه برنامه در ذهن مخاطب ماندگار می شود ، رابطه اسم برنامه با محتواست و این شرایط در برنامه های موفق به حدی ایست كه بعد از مدتی نام برنامه در خاطره ها با نام برنامه ، ثبت می شود.

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در دوشنبه 18 دی 1385 و ساعت 12:01 ب.ظ | نظرات

شاغلام نوار فروش.....

داشتم فكر می كردم این صنعت عظیم صدا ، چه خانواده هایی رو منتفع می كنه .ما هركدوم به نوعی یكی از از اعضای این خانواده رو می شناسیم.شعرا.. خواننده ها..نوازنده ها ... صدا بردارها .. نوار فروش ها .. گفتم نوار فروش ها یاد شاغلام افتادم ..نمی شناسیدش؟!! ..عجب اگه رفته باشین بازار تهرون همون اول بازار ، تو سبزه میدون ،  نوای خوش خواننده های قدیمی رو بخوبی می شنو ی ..... بنان ... خواجه نوری ...ابتهاج....

 برمی گردی می بینی همه این صدا ها از بساط شاغلام در میاد مردی 57 ساله ...صبور و ساكت ...

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در شنبه 16 دی 1385 و ساعت 12:01 ب.ظ | نظرات

ماجرای قهر ابتکار از رادیو

                          

                                        

                                                    

«معصومه ابتکار» منتخب فهرست ائتلاف اصلاح‌طلبان در شورای شهر سوم تهران در نوشته‌ای که در وبلاگ شخصی خود منتشر کرده، با انتقاد از مسئولان و تهیه کنندگان یکی از برنامه‌های شبکه رادیویی جوان، به شرح و توضیح اتفاقی که منجر به عدم حضور وی در این برنامه شد، پرداخت.    

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در چهارشنبه 13 دی 1385 و ساعت 09:01 ق.ظ | نظرات

رابطه‌ی رانندگان تاكسی با رادیو

سرگرم ‌شدن، تحمل خستگی و بی‌حوصلگی‌های ناشی از رانندگی در تهران واطلاع از وضعیت ترافیكی و مسیریابی بهتر برای حمل و نقل مسافران ، از عمده دلایل رانندگان تاكسی برای گوش كردن به رادیو است . به گزارش سرویس رادیو ایسنا، به اعتقاد برخی از رانندگان گوش دادن به آهنگ‌ها و اخبار رادیو بهترین وسیله برای تحمل قیافه شهری است كه در سال‌های اخیر رنگ‌های شاد و جذابیت‌هایش را از دست داده است؛ و تحمل خستگی‌های كار و فراموشی اضطراب‌هایی كه در دیوار خاكستری تهران هر روز برای آن‌ها تكرار می‌شود.

ادامه مطلب ...

|+| نوشته شده توسط شاهد در سه شنبه 5 دی 1385 و ساعت 02:12 ق.ظ | نظرات