تبلیغات
شنیدنی
صدا و تصویر مظفرالدین شاه _ نخست وزیر شاه قاجار - وزیر امور خارجه شاه قاجار _آخرین خبرها از دنیای رادیو - آشنایی با رادیوهای جهان در وبلاگ  شنیدنی  ...... وبلاگ شنیدنی را هرروز ببینید و بشنوید
خانه | آرشیو | پست الکترونیک

رادیو پیامبر اعظم ( ص )

راه‌اندازی شبكه‌های رادیویی پیامبر اعظم(ص)

 در

 كشورهای اسلامی

مدیر شبكه رادیویی گفت‌وگوی صدای جمهوری اسلامی از راه‌اندازی شبكه‌های رادیویی پیرامون شخصیت پیامبر اسلام (ص) هم‌زمان با نام‌گذاری سال جاری به نام پیامبر اعظم  از سوی رهبر انقلاب خبر داد.

 

حسن محمدی با بیان این كه امروزه با توجه به شرایط موجود سؤالات زیادی در حوزه دین برای جوانان وجود دارد خاطرنشان كرد: حق جوانان است كه اگر سؤالی در هر زمینه‌ای برای آنان به وجود آمد از خبرگان و متخصصان آن سؤال كنند. مانند حقوق بشر، حقوق زنان، بحث رابطه علم و دین و ازدواج و دیدگاه اسلام نسبت به آنها.
وی اطلاع رسانی به صورت خبری و یا تخصصی به شكل مقالات و تحقیقات و پژوهش را در این زمینه‌ها از سوی مراكز حوزوی و دینی بسیار لازم و ضروری دانست و گفت: اطلاع‌ رسانی چه به شكل كوتاه و مجمل و چه به صورت مقالات تخصصی از طریق رسانه‌های مختلف و سایت‌های خبری و تخصصی و یا سایت خبری رسا كه در حوزه دین و حوزه فعالیت می‌كنند بسیار می‌توانند مفید باشند.محمدی با اشاره به اینكه در جهان امروز مسایل علمی و تخصصی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، افزود: شبكه‌های متعددی با موضوع گفت‌وگو، بحث‌های چالشی و مناظره‌ای، به‌خصوص در جهان اسلام بسیار فراوان می‌باشد و البته ما نیازمند هستیم كه آنها را تا حد امكان خود افزایش دهیم،
مدیر شبكه رادیویی گفت‌وگوی صدای جمهوری اسلامی ایران اضافه كرد: امسال كه از سوی رهبر معظم انقلاب به نام پیامبر اعظم (ص) نام‌گذاری شده است، پیرامون مسایل مربوط به پیامبر اسلام (ص) كشورهای عربی اقدام به راه‌اندازی شبكه‌های گوناگونی از جمله شبكه رادیویی الرساله كرده‌اند و در شبكه‌های خود تنها به مباحث مربوط به پیامبر آن ‌هم به صورت چالشی، مناظره‌ای و میزگرد می‌پردازند. عمده تلاش آنها این است كه سؤالات و شبهات حوزه جوانان پاسخ داده شود.

منبع

|+| نوشته شده توسط شاهد در چهارشنبه 30 فروردین 1385 و ساعت 12:04 ب.ظ | نظرات

گالری عکس مرحومه پوپک گل دره

پوپك گلدره درگذشت

پوپك گلدره بازیگر سینما و تلویزیون پس از نه ماه كه در كما بسر

 می برد در بیمارستان مهر درگذشت

پوپك گلدره بازیگر سینمای كشورمان درجاده نور و نوشهر تصادف كرد و در حالت كما فرو رفت .این بازیگر سینما و تلویزیون با مجموعه دنیای شیرین دریا به تلویزیون آمد و در فیلم موج مرده نیز بازی كرد .سال قبل فیلم سیندرلا با بازی او روی پرده سینماها رفت.

یادش سبز

پوپک گلدره در چند سطر

متولد 1350 در تهران. كارشناس روانشناسی بالینی از دانشگاه آزاد تهران.
فعالیت هنری را با بازی در نمایش «پل» آغاز كرد و در سال 1375 در ویدئو كلیپ «رویای زمین» ظاهر شد. او ضمنا در مجموعه تلویزیونی ساعت خوش   (1373) نیز بازی كرده بود.
با مجموعه تلویزیونی رویای شیرین دریا به شهرت رسید و با بازی در فیلم موج مرده توانایی خود را در عرصه سینما هم به اثبات رساند.

گالری عکس مرحوم پوپک گلدره

به خانواده ـ هنرمندان وهمه مردم هنر پرورمان

 تسلیت و تعزیت عرض می شود

 

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در سه شنبه 29 فروردین 1385 و ساعت 12:04 ب.ظ | نظرات

رادیو گفتگو

مدیر شبكه رادیویى گفتگو

فرهنگ ایران را باید به زبان جهانى تولید كنیم

حامد ارسنجانى

                                                                  

شبكه «گفتگو» قرار است به زودى راه اندازى شود. این شبكه در حال تاسیس «گفت وگو؛ مقدمه تفاهم» را به عنوان واژه كلیدى برنامه هاى خود قرار داده است. با راه اندازى شبكه «گفتگو» تعداد رادیوهاى صدا به ۱۰ عدد مى رسد... اینكه ماهیت این شبكه چیست و قرار است چه اهدافى را دنبال كند را با حسن محمدیان مدیر آن در میان گذاشته ایم. محمدیان ۴۵ سال دارد و متولد شهرستان بهشهر است. از سال ۶۵ همكارى خود را با رادیو كرمان شروع كرده است. مدرك مدیر شبكه گفتگو نیز مهندسى ارشد معدن است.•تعریف شما از مفهوم گفت وگو چیست؟ و گفت وگو چه ویژگى هایى باید داشته باشد؟گفت وگو یعنى گفتن و شنیدن، مكالمه، دیالوگ، گفت وگو مقدمه تفاهم است، آگاهى مى آورد، شك را برطرف مى كند، پرده جهل را كنار مى زند، امیرمومنان على(ع) مى فرماید: انسان ها دشمن چیزى هستند كه نسبت به آن جهل دارند. تیرگى ها با گفت وگو به روشنى مبدل مى شود.ما باید مهارت هاى لازم را براى گفت وگو به دست بیاوریم، باید این مهارت ها را بازتعریف و بازآفرینى كنیم تا بتوانیم با هم راحت حرف بزنیم، درست گفتن، درست شنیدن، گام هاى نخست گفت وگو است. باید به همدیگر احترام بگذاریم، براى باورها و عقاید یكدیگر ارزش قائل شویم، درست بشنویم و آمادگى براى دریافت داشته باشیم و به نظرات مخالف گوش بدهیم.خوب گفتن، خوب شنیدن بخشى از فرهنگ غنى دینى و ملى ما است، وجود آزادى، استدلال، اخلاق و منطق از ویژگى هاى گفت وگو هستند.
•به نظر شما گفت وگو چه جایگاهى در جامعه امروز ما دارد؟ و در چه حوزه هایى كاربرد دارد؟امروز بیش از هر زمان دیگر به گفت وگو در حوزه هاى مختلف نیازمندیم، گفت وگوى پدر و فرزند كه بسیار حساس و محتاج مهارت ویژه است، نسل جدید سئوال هاى زیادى از ما دارد، به برخى روش هاى ما معترض است، به ما انتقاد دارد، باید با هم گفت وگو كنیم. تاكید مى كنم گفت وگو نه اینكه دستور بدهیم و نصیحت كنیم باید با هم حرف بزنیم، گفت وگوى استاد و شاگرد، گفت وگوى زن و شوهر، گفت وگوى مردم و مسئولین، گفت وگوى اندیشمندان، گفت وگوى ادیان، گفت وگوى تمدن ها، پس مى بینیم حوزه هاى گفت وگو واقعاً وسیع و جهانى است.گفت وگو از نظر موضوعى هم حوزه وسیعى دارد مثل حوزه دینى و معارف، حوزه اجتماعى، اقتصادى، تاریخى، سیاسى، فرهنگ و هنر، صنعت و تكنولوژى و... به نظر من یكى از راه هاى تعدیل نظریات و جلوگیرى از افراط و تفریط ها، گفت وگو است.در جامعه امروز ما، گفت وگو جایگاه خیلى بهترى باید داشته باشد چون دین ما به گفت وگو خیلى توجه كرده است. قرآن كریم مى فرماید: «به بهترین روش با هم مجادله كنید» و یا در جایى دیگر بشارت مى دهد به كسانى كه اقوال مختلف را مى شنوند و بهترین آن را انتخاب مى كنند. گفت وگو یك هنر است، لازم است همه ما این هنر را داشته باشیم و براى پیشبرد زندگى خود و توسعه و پیشرفت جامعه جهانى از آن بهره بگیریم.
•ما چند نوع گفت وگو از نظر گوناگونى در روش مى شناسیم؟ و رسانه كدام روش را پیش بگیرد بهتر است؟گفت وگو به معنى گفت و شنود و مكالمه نوع ساده دیالوگ است كه افراد با گرایشات موافق و یا مخالف، با هم صحبت مى كنند یا حتى دو نفر با هم بر روى موضوع خاصى و یا چند موضوع با هم تبادل نظر مى كنند، ممكن است افراد با هم مناظره كنند كه به معناى تضارب آرا، نظرها، عقاید و اندیشه ها است كه افراد صاحب نظر و اندیشمند از طریق تبادل افكار با هم مناظره مى كنند، در مناظره افراد با پرهیز از تهمت، افترا و بهتان و با بهره گیرى از استدلال هاى قانع كننده و پیامى آشكار و بدون ابهام آرا و نظریات خود، با هم بحث مى كنند. از طریق مناظره افكار عمومى از مواضع و آراى طرفین اطلاع شفاف پیدا مى كنند و مناظره ابزار مناسبى براى كشف حقیقت و جلوگیرى از عوام فریبى و حل اختلاف میان مجموعه هاى مختلف است. گفت وگو مى تواند به شكل میزگرد هم باشد كه در واقع افراد با دیدگاه هاى مختلف و به كمك یك مجرى و گرداننده توانا یك موضوع را كه موضوع خرد و مشخص باشد به صورت چالشى با هم بحث مى كنند و افكار عمومى از طریق مباحث چالشى دریافت مناسب از موضوع خواهد داشت، ممكن است گفت وگو به صورت جلسات پرسش و پاسخ باشد كه فرد یا افراد آشنا به نكته ها و زوایاى بحث و موضوع موردنظر با زبان مناسب و قابل فهم براى مخاطبین به سئوال هاى آنان پاسخ مى دهند یا ممكن است گفت وگو و گفت وشنود به صورت سخنرانى باشد، یعنى یك نفر درباره موضوعى سخنرانى مى كند و بقیه به صورت مستمع گوش مى كنند، به لحاظ فنى و تكنولوژى هم هر كدام از این بخش ها مى توانند از تكنولوژى هاى جدید بهره بردارى كنند و كارشناسان از نقاط مختلف دنیا با هم دیالوگ داشته باشند. گفت وگو، مناظره، میزگرد، مجادله، مباحثه، احتجاج و... از شقوق گفت وگو هستند.آیا موانعى براى گفت وگو در حوزه هاى مختلف اندیشه وجود دارد؟چندان مانعى وجود ندارد، چون اصلاً گفت وگو را افراد اندیشمند، صاحب نظر و خردمند انجام مى دهند. اخلاق، منطق و آزادى از اركان اصلى گفت وگوى اندیشمندان است. وقتى با هم گفت وگو كنیم خواهیم دید خیلى از موانع ساخته ذهن ما بوده است و اصلاً واقعیت خارجى ندارد. وقتى افراد احساس كنند براى بیان دیدگاه ها و افكار خود از فرصت برابر و مساوى برخوردارند حتماً بزرگترین مانع برداشته خواهد شد.•براى اشاعه اندیشه و تقویت آن در جامعه چه راهكارهایى پیش روى شما است؟
اندیشه به مفهوم تفكر و فكر، وقتى از پختگى لازم برخوردار باشد ماندگارى پیدا مى كند و براى ترویج و تقویت آن باید با هنرآمیخته شود. هر اندیشه اى كه به هنر مزین شود در تاریخ باقى خواهد ماند. این هنر مى تواند شعر باشد، ادبیات باشد، موسیقى باشد و یا تالیف یك كتاب، همچنین رادیو، تلویزیون، سینما و تئاتر و به طور كلى همه هنروران و هنرمندان عرصه هاى مختلف مى توانند به ترویج، تقویت و بسط تفكر و اندیشه مثبت كمك كنند و همچنین افكار منفى را تضعیف كرده و فرو بریزند. گفت وگو، تعامل فكرى، تضارب آرا، نقد و بررسى و... مى تواند اندیشه ها را به تكامل رسانده و پخته تر كند.
•آیا این راهكارها مبناى برنامه ریزى و مدیریت در شبكه گفتگو است؟
قطعاً همین طور خواهد بود، در شبكه گفتگو ساختارى تعریف خواهد شد كه نو، قابل انعطاف و پاسخگوى نیاز روز جامعه باشد، به عنوان مثال به جاى گروه هاى برنامه ساز، شوراهاى علمى- موضوعى ایفاى نقش خواهند داشت و یا بانك اطلاعات تاسیس خواهد شد و همچنین از تكنولوژى هاى پیشرفته روز در امر برنامه سازى در این شبكه بهره گیرى خواهد شد تا نسبت به حوادث و مسائل مختلف در حوزه هاى گوناگون در زمان مناسب برنامه ریزى و اجرا شود، به علاوه دعوت از تمامى اندیشه ها و صاحب نظران براى حضور در این شبكه مدنظر است و ما از تمام اندیشه ها و افكار در این شبكه بهره خواهیم برد.
•الان عده اى قائل به این اصل هستند كه در نحوه مدیریت كلان در حوزه هاى مختلف از جمله مدیریت فرهنگى با مدیریت غیرفرهنگى تفاوت چندانى وجود ندارد و در سطح كلان براساس یك چارچوب ثابت مى تواند اداره شود و حتى نیاز به تخصص یا تجربه خاص در ارتباط با همان حوزه مدیریتى احساس نمى شود، نظر شما چیست؟
به نظر من مدیریت در هر حوزه اى یك هنر است و فوق العاده قیمت دارد اما این هنر در حوزه رسانه به خصوص در رادیو و تلویزیون گوهر بسیار گرانبهایى است، مدیر فرهنگى باید فردى كامل، توانمند، مورد اطمینان، داراى اعتماد به نفس، آگاه و تاثیرگذار باشد. قدرت ابتكار، قوه تخیل و خلاقیت و نوآورى از ویژگى هاى مدیریت فرهنگى است، مدیر فرهنگى با برخوردهاى مهربانانه خود و طبع لطیف، فاصله ها را از نظر مقام و دیگر موانع ظاهرى كوتاه مى كند و اتاق چنین مدیرى محل دلدادگى ها است نه مقر حكومت. فروتنى، تواضع، اندیشمندى، انعطاف پذیرى و صداقت از ویژگى هاى یك مدیر فرهنگى است. این ویژگى ها كه البته اگر تصنعى نباشد باعث خواهد شد وفادارى مجموعه كاركنان به آن رسانه و یا آن محیط فرهنگى فراهم شود. پس مدیریت فرهنگى هنرى بسیار حساس و پیچیده است كه هم با عقل و منطق سر و كار دارد و هم با دل و احساس پیوند خورده است.
•اعتمادسازى رسانه در جامعه چه نسبتى با ساختار گفت وگویى نظام رسانه اى مى تواند داشته باشد؟خاطب باید صداقت را در برنامه ها احساس كند و اغنا شود، وقتى بناى یك رسانه و یك شبكه بر این است كه با توجه به خواسته ها و نیازهاى مخاطبان و عنایت به تنوع و تكثر اندیشه ها در جامعه برنامه ریزى و برنامه سازى كند قطعاً مخاطب هوشمند این را دریافت خواهدكرد و ایجاد فرصت برابر براى همه اندیشمندان و صاحب نظران و طرح مباحث مورد نیاز جامعه مى تواند اقبال مخاطبان را در پى داشته باشد.
•به نظر شما در دنیاى امروز چه چیزهایى موجودیت رادیو را از منظر و جایگاه رسانه اى تهدید مى كند؟رفه اى نبودن برنامه سازان، كم شدن حمیت شغلى و سازمانى، دور بودن اصحاب رسانه از مسائل جامعه و نیازهاى مخاطبان، ناآشنا بودن به جایگاه رسانه هاى جدید و تكنولوژى هاى نو و مدرن مى تواند موجودیت رادیو را تهدید كند.
ارتقاى سطح حرفه اى مشاغل مختلف در رادیو به خصوص زبان رسانه و شغل مهم نویسندگى، تقویت جایگاه حرفه اى گزارشگران، بها دادن به امر تحقیق به عنوان پشتوانه برنامه ها، ایجاد ساختارهاى جدید براى آموزش نیروها و تحول در تشكیلات و تغییرات آن از سنتى به مدرن مى تواند به رادیو كمك كند و آن را از حذف تدریجى نجات دهد. معتقدم بازتاب این تحولات در جامعه، ایجاد بستر اعتماد از سوى جامعه به رسانه است كه مى تواند رسانه را تا مادامى كه این ارتباط برقرار است بیمه كند، از این رهگذر رسانه مى تواند جایگاه خود را حفظ، بازتعریف و بازآفرینى كند.آیا شما مى پذیرید امروز رادیو مثل هر مقوله دیگر آسیب پذیر است؟تماً همین طور است كه شما مى فرمایید، باید دائماً آسیب شناسى كنیم و ضعف ها و مشكلات را شناسایى كرده و راه حل ارائه بدهیم. به نظر من باید جمعى از افراد خبره و صاحب نظر در امر رسانه به رادیو نگاه از بیرون داشته باشند و تئورى رسانه اى وضع كنند، چشم اندازهاى كوتاه مدت را تعیین كنند و بر این اساس ببینیم كجا هستیم و به كجا باید برسیم، چگونه از ویژگى ها و خاصیت هاى رسانه به بهترین وجه بهره گیرى كنیم. ما در حال حاضر نیازمند تئورى پردازى رسانه اى هستیم.•آیا نحوه مدیریت و برنامه ریزى و سیاستگزارى رسانه مى تواند به  آسیب شناسى آن مدد برساند؟ و این كار تاكنون تا چه اندازه جامه عمل پوشیده است؟ نوع نگرش، سیاستگزارى و مدیریت و مشخص بودن هدف ها بسیار تاثیرگذار است مثلاً تعلق كاركنان به سازمان و دلبستگى آنان به كار به مدیریت كاملاً وابسته است، یك مدیر توانا در رسانه مى تواند كاركنانش را به ذوق بیاورد و آنان را در آرمان ها و رویاهاى خود شریك كند و آنان نیز در پیشبرد آرمان ها یارى رسان مدیریت خواهند بود، عكس آن هم صادق است. یك مدیر نالایق، مقام پرست و جاه طلب مى تواند عوامل را بى انگیزه كند و آسیب هاى جدى به سازمان وارد كند. خوشبختانه مدیران لایق فرهنگى در رادیو كم نداریم و آثار حضور این مدیران كاملاً در قسمت ها و بخش هایى كه مشغول فعالیت بوده اند مشهود است البته نارسایى هایى هم وجود دارد كه در جاى خود قابل طرح است.
•شما فكر مى كنید امروز جامعه پیش تر است یا رادیو؟ اگر جامعه جلوتر است رسانه چه باید بكند، خود را به سطح جامعه برساند یا تلاش كند جامعه را به سطح خود برساند؟در جامعه امروز با توجه به جمیع شرایط مثل میزان بالاى جمعیت تحصیلكرده ها، نقش جدید زنان، حضور رسانه هاى مختلف مثل كانال هاى ماهواره اى، رادیو و تلویزیون، حضور اینترنت، میزان بالاى نشر كتاب و مقالات و... تحولات به سرعت اتفاق مى افتد، ما در ایران جامعه در حال گذار را تجربه مى كنیم كه این شاید فى نفسه امر نامطلوبى نباشد اما اگر به صورت رها عمل كنیم آسیب هاى جدى خواهیم دید. با این توضیح شاید بتوان گفت در برخى زمینه ها، جامعه و یا بخش هایى از جامعه ممكن است از رسانه جلوتر باشند، یك رسانه هوشمند از این بخش ها بهترین بهره گیرى را مى كند تا همراه جامعه و حتى جلوتر از آنها حركت كند. به نظر من در حركت هاى اجتماعى، بسیج افكار عمومى، توسعه ملى، جامعه پذیرى، تقویت همبستگى ملى، تولید فراغت فرهنگى و... رسانه باید پیشتاز باشد و یا حداقل همراه باشد، رسانه باید تحولات را خوب پیگیرى كند و شاید هم بتواند منشاء برخى تحولات و تغییرات باشد بنابراین اصل بر تاثیرگذارى و پیشتازى است.در این
۲۷سال پس از انقلاب در كدام مقاطع رادیو توانسته است پیشتاز جامعه باشد؟ آیا جایگاه رادیو نسبت به جامعه دچار نوسانات شده است؟رادیو در خیلى از مقاطع پیشتاز بوده و توانسته با حركت هاى اصیل مردمى همكارى و همراهى داشته باشد، مقاطعى مثل پیروزى انقلاب اسلامى، مقطع جنگ تحمیلى و دفاع مقدس مردم ایران، حوادثى مثل زلزله بم و... كه در همه آنها رادیو شاید جزء پیشتازترین رسانه  و موثرترین آنها بوده است. در دنیا هم همین طور است رادیو در مقاطع مختلف جایگاه واقعى خود را نشان داده است اگرچه در برهه هاى مختلف رادیو به لحاظ جذب مخاطب و تاثیرگذارى نوساناتى را داشته است اما در مجموع توانسته جایگاه اصلى و واقعى خود را حفظ كند•به نظر شما امروز مطالبات جامعه تا چه میزان با اطلاع رسانى و گفتمان رسانه اى همخوانى دارد؟در رسانه برنامه هاى مختلفى هست كه این برنامه ها عموماً براساس نیازسنجى مخاطب طراحى و ارائه مى شود، الان شبكه هاى مختلف رادیو در ساختارهاى مختلف برنامه دارند و همه آنها در جاى خود قابل استفاده، مفید و موثر است. اما مطالبات جامعه و توان رادیوى ما بیشتر از اینها است، همخوانى رسانه با مطالبات مردم، پایان و انتهاى كار رسانه نیست چون دائماً مطالبات و خواست هاى جدید به وجود مى آید و از طرفى راه كمال در هنر بسته نیست، دائماً مى توان بهتر شد، كارهاى نو و ارزنده ترى ارائه كرد، چنانچه یك رسانه اى در روزى احساس كمال كند به بزرگترین آفت دچار شده باید همیشه و در همه حال احساس نیاز كنیم و به سوى كمال بى نهایت در حركت باشیم، پس نیازهاى جدید و مطالبات جدید مرتب در راه هستند و باید پاسخگو باشیم، یكى از مهم ترین وظایف رسانه اطلاع رسانى به موقع و صحیح است كه تحولات بسیار خوبى اخیراً در سازمان ایجاد شده است.شما اطلاع رسانى را یكى از مهم ترین وظایف رادیو مى دانید. براى این امر چه ویژگى هایى را قائل هستید؟طلاع رسانى باید سریع، صحیح و دقیق باشد، برخى اطلاعات، اطلاعاتى هستند كه از اهمیت ویژه اى برخوردارند و متكى به زمان هستند كه این دسته از اطلاعات خبرى هستند، نوعى دیگر از اطلاعات هستند كه موجب افزایش معلومات عمومى مخاطب مى شود و ضرورتاً مبتنى بر زمان نیست، بخش اول بیشتر به حوزه سیاسى و خبر مربوط مى شود اما تفسیر، تحلیل و تبیین این اخبار براى مخاطب و اطلاعات بخش دوم كه عمومى هستند بیشتر وظیفه كانال ها و شبكه هاى رادیویى است. اطلاع رسانى همچنین باید براساس نیاز مخاطبان و به روز باشد و نكته مهم تر اینكه باید فرهنگ ایرانى را به زبان جهانى تولید كنیم. صداقت در اطلاع رسانى و جلب اعتماد مخاطب از اركان مهم كار حرفه اى رسانه محسوب مى شود.شما معتقد هستید كه مسائل فرهنگى باید به زبان جهانى تولید شود تا شنونده داشته باشد. در این زمینه چه راهكارهایى را براى اجرا در دستور كار دارید؟از معصوم نقل به مضمون هست كه «خدا رحمت كند كسى را كه مسائل ما را به زبان روز براى مردم بیان مى كند.» براى اینكه بتوانیم حرف مبتنى بر حق خود را به جهانیان انتقال بدهیم معتقدم فرهنگ ایران را باید به زبان جهانى تولید كنیم یعنى اینكه مسائل جهانى را بشناسیم و با تكنولوژى ها و فناورى هاى نوین جهان در كار رسانه آشنا باشیم. گرایش هاى مخاطبان را شناسایى كنیم، ادبیات امروزى و جهانى را بلد باشیم، من معتقدم هم فرهنگ اسلامى و هم فرهنگ ملى ما جهانى است. اگر ما زبان مناسب براى ارائه آن را بدانیم، ارزش هاى والاى فرهنگى ما در جهان بسیار پذیرش دارد. قرآن كریم، نهج البلاغه، شاهنامه، دیوان حافظ، دیوان مولوى، سعدى و... همه جهانى هستند. محدود كردن آنها در منطقه خاص ظلم به بشریت جویاى حقیقت است.•به نظر شما تعامل و ارتباط رسانه ها در جهان امروز چگونه است؟در حوزه عمومى در جهان بحث جنگ تمدن ها مطرح مى شد، اما امروز به نظر من رسانه ها همدیگر را تكمیل مى كنند و در نهایت با هم رقابت دارند. امروز بسیارى از معضلات جهانى با گفت وگو، تعامل و همفكرى قابل حل است. ادیان، تمدن ها و فرهنگ ها تلاش مى كنند فصل مشترك هایشان را پیدا كرده و با هم تفاهم پیدا كنند، در یك نگاه كلى و الهى هم مى توانیم بگوییم همه ما آفریده حضرت حق هستیم و همه انبیا و اولیا از سوى خداوند براى هدایت و راهنمایى بشر ماموریت داشتند، پس مى توانیم در جهانى عارى از جنگ و با صلح و دوستى با هم زندگى كنیم.
•شبكه گفتگو رابطه خود را با جهان بر چه اساس تعریف خواهد كرد؟
گفت وگو مقدمه تفاهم و یك نیاز جهانى است، به نظر من جامعه جهانى شدیداً محتاج به تفاهم است. باید اندیشمندان جهان با هم گفت وگو كنند، مناظره كنند، مذاكره كنند، راهى جز این نیست. شبكه رادیویى گفتگو فعلاً براى گفت وگو، مناظره، میزگرد، سخنرانى و... در میان اندیشمندان و صاحب نظران داخلى طراحى شده ولى در آینده  این آمادگى را دارد كه زمینه اى فراهم كند تا با اندیشمندان جهان گفت وگو كند و مناظره و میزگردهایى را در سطح صاحبان فكر و خرد جهانى برگزار نماید.•آیا گفتگو مقدمه تفاهم شعار شما در شبكه است؟
گفتگو مقدمه و موجب تفاهم است، این یك واقعیت است. در مورد شعار شبكه تاكنون مباحث مختلفى مطرح شده است كه برخى از آنها بعدها به صورت آ نونس و یا آرم استیشن از شبكه پخش خواهد شد اما یك جمله به عنوان شعار شبكه هنوز انتخاب نشده است. با مشورت كارشناسان حتماً این كار را خواهیم كرد و به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.
•شما در پیاده  كردن و اجرا شدن امور فرهنگى چه روش هایى را بهتر مى دانید؟من فكر مى كنم در امور فرهنگى به خصوص در كشور ما نه انسداد و ایزوله شدن راهكار درستى است و نه گشودگى محض و استحاله شدن، بلكه روش و راه سومى را باید پیگیرى كرد و آن تولیدات قوى فرهنگى در عرصه هاى مختلف است. ما بایستى فرهنگ خودمان را با ابزار تولید آن هم تولیدات قوى و قابل طرح در سطح جهانى به جهان معرفى كنیم و از نكات مثبت دیگر فرهنگ ها و تمدن ها بهره بگیریم، از تكنولوژى روز بهره بردارى كنیم، برنامه هاى وزین و هنرى در موضوعات مختلف براى مخاطبان عام و خاص خود داشته باشیم، نشر كتاب، تولید فیلم سینمایى، تولید موسیقى، فعال تر شدن تئاتر، تولید برنامه هاى مناسب رادیویى و تلویزیونى، فعالیت روزنامه ها و... همه مى توانند كمك كنند تا جامعه اى با غناى فرهنگى مناسب داشته باشیم.براى اجرایى شدن آن چه روشى را براى رسانه به خصوص شبكه اى كه شما مدیریت آن را بر عهده دارید پیشنهاد مى كنید؟
ساختار و ظرفیت شبكه گفتگو به شكلى است كه همه صاحب نظران و اندیشمندان مى توانند در آن حضور پیدا كنند، در حوزه فرهنگ عمومى، فردى و معرفت شناسى، همچنین در تمامى موضوعات این شبكه مى تواند بحث، نقد، مناظره، میزگرد، سخنرانى، تفسیر، تحلیل و اطلاع رسانى داشته باشد. ما در این شبكه از تمام اندیشه ها و افكار بهره خواهیم برد.
نكته دیگر در این شبكه این هست كه مى تواند درباره موضوعات روز و مورد توجه مخاطب برنامه سازى كند و به سرعت عكس العمل نشان دهد و مسئله بعدى حضور مخاطب است كه در این شبكه، مخاطبان حضور بسیار فعال و سازنده اى خواهند داشت.
•خط قرمز شما در شبكه چیست؟من معتقد هستم كه بسیارى از خط قرمز ها ساخته ذهن ما است، در رادیو گفتگو اندیشمندان، صاحب نظران و فرهیختگان با هم گفت وگو و مناظره خواهند داشت لذا اخلاق، منطق و استدلال مبناى اصلى كار ما است البته براى جامعه اى كه برنامه مى سازیم باید نرم ها و هنجارها را در نظر داشته باشیم.

منبع

 

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در پنجشنبه 24 فروردین 1385 و ساعت 12:04 ب.ظ | نظرات

ABU در ایران

دبیر کل ABU در جشنواره رادیویی ایران

در هفتمین جشنواره بین‌المللی تولیدات رادیویی که از 26 تا 28 اردیبهشت در زیباکنار برگزار می‌شود، دبیر کل اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه (ABU) هم شرکت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری "مهر"، امسال هفتمین جشنواره بین المللی تولیدات رادیویی با حضور 36 کشور برگزار می شود. در این جشنواره مدیر رادیو ملی چین، مدیر رادیو آفریقای جنوبی (FAM)، مدیر رادیو ریاض، مدیر رادیو لبنان، مدیر رادیو یونان و مدیر رادیو آذربایجان شرکت می کنند.همچنین تهیه کنندگانی از کشورهای اوکراین، اندونزی، فرانسه و روسیه در هفتمین جشنواره بین المللی تولیدات رادیویی حضور خواهند داشت. 35 برنامه کاندیدای شرکت در جشنواره تولیدات رادیویی شده اند. 

منبع

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در چهارشنبه 23 فروردین 1385 و ساعت 12:04 ب.ظ | نظرات

سرود ای ایران در دو روایت

دوروایت در زمینه ساخت سرود ای ایران نقل شده که برای رعایت حفظ امانت هر دو روایت ذکر می شود

روایت اول

زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر متفقین تهران را اشغال کرده بودند ( حسین گلاب )تصنیف سرای معروف از یکی از خیابانهای مرکزی شهر می گذرد .

او مشاهده می کند که بین یک سرباز انگلیسی و یک افسر ایرانی بگو مگو می شود و سرباز انگلیسی ، کشیده محکمی در گو ش افسر ایرانی می نوازد. گل گلاب پس از دیدن این صحنه ، با چشمانی اشک آلود به استودیوی ((روح الله خالقی)) (موسیقی دان) می رود و شروع به گریه می کند .

((غلامحسین بنان)) می پرسد ماجرا چیست؟

او ماجرا را تعریف می کند و می گوید :

((کار ما به اینجا رسیده که سرباز اجنبی توی گوش نظامی ایرانی بزند !

سپس قلم و کاغذی طلب می کند و با همان حال می سراید :

ای ایران ای مرز پر گهر

ای خاکت سرچشمه هنر

دور از تو اندیشه بدان

پاینده مانی تو جاودان

ای دشمن ار سنگ خاره ای من آهنم

جان من فدای خاک پاک میهنم

مهر تو چون شد پیشه ام

دور از تو نیست اندیشه ام

در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما

پاینده باد خاک ایران ما

سنگ کوهت در و گهر است

خاک دشتت بهتر از زر است

مهرت از دل کی برون کنم

برگو بی مهر تو چون کنم

تا گردش جهان و دور آسمان بپاست

نور ایزدی همیشه رهنمای ماست

مهر تو چون شد پیشه ام

دور از تو نیست اندیشه ام

در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما

پاینده باد خاک ایران ما

ایران ای خرم بهشت من

روشن از تو سرنوشت من

گر آتش بارد به پیکرم

جز مهر تو در دل نپرورم

از آب و خاک مهر تو سرشته شد دلم

مهر اگر برون شود گلی شود دلم

مهر تو چون شد پیشه ام

دور از تو نیست اندیشه ام

در راه تو کی ارزشی دارد این جان ما

پاینده باد خاک ایران ما

همانجا خالقی موسیقی آن را می نویسد و بنان نیز آن را می خواند و ظرف یک هفته تصنیف ((ای ایران)) با یک ارکستر بزرگ اجرا می شود.

اکنون 60 سال از آن زمان می گذرد و این سه استاد بزرگ دیگر در این جهان نیستند اما این اثر ماندگار آنها ازنسلی به نسلی دیگر منتقل می شود .

چندی پیش ارکستر ملی ایران به مناسبت 60 سالگی این سرود دوباره آن را نواخت .

منبع

روایت دوم

ای ایران، از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سرودهای ملی گرایانه‌ی ایرانی بوده است. این سرود توسط حسین گل‌گلاب در رویداد اشغال ایران در جنگ جهانی دوم ساخته شده و روح‌الله خالقی آهنگی در آواز دشتی بر روی این شعر قرار داد، و به وسیله ارکستر و گروه کر برای اولین بار در رادیو ایران به اجرا در آمد. از آن زمان تا کنون به دلیل محبوبیت فراوان، خواننده‌گان و گروه‌های موسیقی زیادی این سرود را هم در داخل و هم در خارج از ایران در رویدادهای فروانی اجرا کرده‌اند.

این سرود در زمان حکومت ستم شاهی و همچنین در حکومت جمهوری اسلامی ایران، از رادیو و تلوزیون ایران پخش شده‌است. برخلاف تصور عده‌ای، این سرود تاکنون سرود ملی رسمی ایران نبوده است.

این سرود موضوع اصلی فیلمی از ناصر تقوایی به همین نامِ ای ایران نیز بوده است.

شعر سرود ای ایران:

ای ایران ای مرز پرگُهر                            ای خاکت سرچشمهٔ هنر

دور از تو اندیشهٔ بَدان                               پاینده مانی تو جاودان

ای دشمن ار تو سنگ خاره‌ای من آهن‌ام جان من فدای خاک پاک میهنم

مهر تو چون، شد پیشه‌ام                        دور از تو نیست اندیشه‌ام

در راه تو، کِی ارزشی دارد این جان ما          پاینده باد خاک ایران ما

سنگ کوهت درّ و گوهر است                خاک دشتت بهتر از زر است

مهرت از دل کِی برون کنم                       بَرگو بی مهرِ تو چون کنم

تا گردش جهان و دور آسمان به‌پاست نورِ ایزدی همیشه رهنمای ماست

مهر تو چون، شد پیشه‌ام                         ور از تو نیست اندیشه‌ام

در راه تو، کِی ارزشی دارد این جان           ما پاینده باد خاک ایران ما

ایران ای خرّم بهشت من                        روشن از تو سرنوشت من

گر آتش بارد به پیکرم                             جز مهرت در دل نپرورم

از آب و خاک و مهرِ تو سرشته شد گِلم مهر اگر برون رود تهی شود دلم

مهر تو چون، شد پیشه‌ام                        دور از تو نیست اندیشه‌ام

در راه تو کِی ارزشی دارد این جان          ما پاینده باد خاک ایران ما

منبع

|+| نوشته شده توسط شاهد در چهارشنبه 23 فروردین 1385 و ساعت 02:04 ق.ظ | نظرات

انرژی هسته ای حق مسلم ماست

 

موفقیت دانشمندان ایرانی را در تکمیل چرخه سوخت و برداشتن اولین گام موفقیت آمیز مرحله پایلوت را به تمامی دوستان تبریک میگم . و آرزوی ایرانی آزاد و آباد با تمام پیشرفت های علمی و تکنولوژیک را دارم . این هم یه شعر جالب از علیرضا غزوه در باره موفقیت هسته ای ایران :

نور است در هر ذره ای، ما نور نور نور تو
تو خضر راه عاشقان، ما موسی ای در طور تو
در طور نوری دیده ام، نور عبوری دیده ام
در ذره شوری دیده ام، این ذره و این شور تو
از خویش دورم این زمان، محو حضورم این زمان
لبریز نورم این زمان، پاینده بادا نور تو
بگشای راه بسته را، بنواز جان خسته را
بشکن دوباره هسته را، عشق است تا منظور تو
ما اهل صلحیم و صفا، ماییم از درد و دوا
خورشید می خواند نوا، با زخمه تنبور تو
می ریزد این بن بست ها، با فکر ها با دست ها
تلخند این بدمست ها، شیرین شده انگور تو
ای دشمن بنیان ما، ای رهزن ایمان ما
هر روز هر شب آتشی، سر می زند از گور تو
فردای نورانی نگر، دلهای قرآنی نگر
ایران ایمانی نگر، هورا دل مسرور تو
آب است و خاک است و هوا، نور است و عشق است و صفا
شور نطنز و اصفهان، در گوشه ماهور تو !

منبع

|+| نوشته شده توسط شاهد در چهارشنبه 23 فروردین 1385 و ساعت 01:04 ق.ظ | نظرات

دكتر شكر‌خواه و معاون صدا

دكتر شكر‌خواه و مطلب ایشان راجع‌ به دكتر خجسته معاون صدای جمهوری اسلامی ایران

 

دكتر شكر‌خواه از جمله اساتیدی است كه وقتی با ایشان در یك فضای حقیقی صحبت می‌كنید از جاذبه،حلاوت و تسلط علم ایشان كه با ادب و خضوع منحصری آمیخته است در امان نمی‌مانید(فراموش نمی‌كنم لحضاتی را دكتر فاتح از یك ثانیه‌ی حضور ایشان در ایسنا هم استفاده می‌كردند و به من می‌گفتند قدر این علما را بدان). شما حتا در فضای وب و مجازی هم از برقرار كردن ارتباط با ایشان لذت می‌برید چرا كه در كمتر از یك ساعت پاسخ ایمیل شما در موجز‌ترین و كامل‌ترین حالت داده می‌شود(پیشنهاد می‌كنم یك بار امتحان كنید). 

اما حسن دیگری كه من از استاد سراغ دارم نوشتارشان در خصوص سایر استادان است، دكتر شكر‌خواه با تسلطی كه بر روی فضای وب  وسایر سایت‌ها دارند از هیچ مطلبی غافل نمی‌شوند و چند دقیقه پس از انتشار مطلبی مفید بر روی سایتی انعكاسی از آن را در وبلاگ ایشان می‌بینید كه در این میان مطالب مربوط به استادان ارتباطات و سایر رشته‌ها جایی ویژه دارند؛ مصاحبه‌ی ایسنا با دكتر خجسته بهانه‌یی بود تا دكتر شكر‌خواه چند خطی در این باره و خاطراتشان با دكتر خجسته بنویسد:

دكتر حسن خجسته برای تدوین ادبیات رادیو در ایران زحمات فراوانی متقبل شده است. او علاوه بر اینکه به تداوم انتشار مجله رادیو که ماهنامه ای تخصصی در حوزه رادیو است؛ کمک کرده خودش هم به تالیف آثاری در این عرصه همت گماشته که کتاب جامعه شناسی رادیو از جمله برجسته ترین آنهاست.چندین سال پیش که برای اولین بار با دکتر خجسته در سمیناری در مشهد آشنا شدم؛ از میزان تسلط او بر حوزه تخصصی اش لذت بردم. دكتر حسن خجسته در حال حاضر معاون صدای جمهوری اسلامی ایران است. علاوه بر آن سمینار؛ در یک میز گرد تلویزیونی که به اتفاق در آن حضور داشتیم نیز به تجربه مشابهی رسیدم و به همین دلیل بعدها با اشتیاق به توصیه همکارانش برای یک گفتگوی بلند در مجله رادیو تن دادم.این مقدمه را گفتم تا دانشجویان ارتباطات و به ویژه دانشجویان فوق لیسانس که الان تئوری های خبر را با من می گذرانند مقاله او را با عنوان مناسك رسانه‌ای که برای همایش دین و رسانه تدوین کرده است از دست ندهند و حتی المقدور نسخه ای از آن برای کلاس تهیه کنند - خود من ممکن است در روزهای همایش ایران نباشم- در هر صورت او به ایسنا گفته : رابطه رسانه‌های مدرن و دین بحث جدیدی است و در این رابطه دیدگاه‌های بسیار متعددی وجود دارد تا جایی كه برخی از دیدگاه‌ها رسانه‌های مدرن را ضد دین می‌دانند. چرا كه از این منظر یكی از ویژگی‌های رسانه‌های مدرن راززدایی است، ولی دین و تعبد برای توده مردم رازمندی را به همراه دارد .... به طور مثال وقتی در رسانه باران پیش‌ بینی می‌شود، وقتی كه باران می‌آید و علت باران گفته می‌شود، آن راز آشكار می‌شود و به همین صورت خدا از صحنه ذهن مردم به عقب می‌رود. منتهی این بخش «علی» است ولی بخش دیگری وجود دارد كه بخش «چرایی» است. مانند این كه در بعضی از مواقع ما از آن به بلا تعبیر می‌كنیم و از این قبیل.دكتر خجسته که خودش عضو هیات علمی همایش دین و رسانه است افزوده که: ظرفیت تبلیغ دینی رسانه‌های مدرن برای ما اهمیت دارد چرا كه شاید موضوع ساده‌ای به نظر برسد، ولی بسیار پیچیده است. چرا كه رسانه‌های مدرن كاركردهای ویژه‌ای دارند. كاركرد به این معنا كه ذاتی و خارج از كنترل شماست..... تعداد شبكه‌های خاص دینی در دنیا زیاد است، اما ممكن است شبكه‌ای باشد كه در آن شبكه همه چیز مبتنی بر یك ایدئولوژی باشد، این ایدئولوژی ممكن است ایدئولوژی بازار باشد كه خیلی از شبكه‌ها بر اساس آن فعالیت می‌كنند. بنابراین آن چه كه برای آن‌ها مهم است مشتری به هر قیمتی است.ممكن است یك شبكه اخلاق‌گرا باشد. طبعا فعالیت آن از یك حوزه عمومی محدود‌تر می‌شود. یك شبكه دینی مانند شبكه رادیو و تلویزیون خودمان كه مبتنی بر یك ایدئولوژی است كه به مردم تفریح نیز می‌دهند كه در تفریح آن اخلاق‌گرایی وجود دارد....اما در حوزه مبتنی بر ایدئولوژی بازار، اخلاق آن كاملا متفاوت است و ....

برای اینکه بهتر با آرای دكتر خجسته آشنا شوید به گفتگوی روزنامه شرق با ایشان رجوع کنید:

بهترین رادیوى فارسى زبان را داریم

منبع 

 

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در سه شنبه 22 فروردین 1385 و ساعت 03:04 ق.ظ | نظرات

گفت وگو با دكتر حسن خجسته

گفت وگو با دكتر حسن خجسته

معاون صداى سازمان صداوسیماى

جمهورى اسلامى ایران

بهترین رادیوى فارسى زبان را داریم

سام فرزانه، مسعود پیوسته

دکتر حسن خجسته یكى از معدود مدیران صداوسیما است كه با نشریات رابطه خوبى دارد. معلمى را كنار گذاشته، اما هنوز همكاران سابق خود را در مشهد به خوبى به یاد دارد و اگر یكى از آنها را در خیابان ببیند فورى مى شناسد. پیش از عید بود كه به ما وقت مصاحبه داد و دو ساعتى در دفتر او كه در ساختمان جدید رادیو در جام جم است با او دیدار كردیم.خجسته دكتراى مدیریت استراتژیك دارد و هر سئوالى را حتى آنها كه خیلى ساده و سرراست هستند با مسائل پیچیده نظرى پاسخ مى دهد كه هضم آنها براى صفحه رسانه مشكل است. براى همین از بخشى از سئوال هاى او صرف نظر كردیم و سعى كردیم گفت وگویى بدون تعارفات متعارف رادیویى با او داشته باشیم.


• • •
•چطور شد كه به رادیو آمدید؟


مثل همه.

•تفاوت دارد. برخى از ابتدا مدیر وارد مجموعه  مى شوند و برخى بعداً مدیر مى شوند.

 شما چطور به كار رسانه و رادیو رسیدید؟

۲۰ یا ۲۲ مهرماه آمدم رادیو. اوایل اسفند  برنامه «سلام صبح به خیر»  از شبكه سراسرى حذف شد و جاى آن را برنامه اى به نام «كار و زندگى» گرفت. برنامه «سلام صبح به خیر» نیز بدون اطلاع رفت از روى فرستنده دیگرى پخش شد كه حتى یك شنونده هم نداشت. من شدم مسئول آن برنامه اى كه هیچ شنونده اى نداشت. براى اینكه هیچ اعلام نشده بود كه در كدام طول موج پخش مى شود. آن زمان فرستنده  آزاد زیاد بود. یواش یواش آن برنامه شنونده جذب كرد تا اول شهریور ۷۲ كه قرار بود شبكه استان راه  اندازى شود. شبكه استان مركب از دو رادیوى تهران و پیام بود. از اول شهریور من آن برنامه را به نام «سلام تهران» با تغییراتى در فرم و نه محتوا به شبكه تهران منتقل كردم.

•شما آن زمان رئیس رادیوى استان بودید؟

در اوایل سال ۱۳۷۲ من مدیر گروه استان تهران رادیو شدم، كه همین سلام تهران و عصر به خیر تهران و... را در رادیو اجرا كردیم. روزى شش ساعت ما در آن رادیو برنامه داشتیم. تا آذر ۷۳ كه شبكه تهران مستقل شد. تا سال ۱۳۷۷ كه دو شبكه تهران و پیام از هم مستقل شدند من هم مدت  كوتاهى قائم مقام آقاى مهاجرانى معاونت صدا بودم كه بعد آقاى لاریجانى ما را صدا كرد و گفت مى خواهد جابه جایى صورت دهد و معاونت صدا به من واگذار شد. فكر كنم خرداد ۷۷ بود.
•پیش از سال ۱۳۷۰ كه وارد رادیو شوید، كجا بودید؟

آموزش و پرورش بودم. در خراسان مسئولیت آموزش و پرورش داشتم. بعد در تهران مسئولیت منطقه ۱۷ را داشتم. دبیرى مى كردم، بازرس بودم و...
•چطور شد كه به رادیو آمدید؟

همراه با یكى از رفقا آمدیم رادیو و تا حالا نشده كه برویم بیرون.
هیچ فكر نمى كردم در رادیو كار كنم. البته كار اینجا جذاب است و آدم را نگه مى دارد.
•هنوز هم به كار آموزش علاقه مند هستید؟

من هیچ وقت از تدریس فاصله نگرفتم و هنوز هم تدریس مى كنم.
•لابد نصیحت هاى مداوم گوینده هاى رادیو به خاطر همین علاقه شما به تدریس است.امیدوارم این طور نباشد! (مى خندد) اما این شاید برمى گردد به نظام آموزشى ما كه مبتنى بر مصلحت گرایى است. شاید پدر و مادر شما هم با شما این رابطه را داشته باشند. این مصلحت گرایى در ساختار ذهنى گوینده است و تا فرصتى پیدا مى كند، در كارش برجسته مى شود.

•فكر نمى كنید بهتر باشد جلوى نصیحت هاى بیش از حد رادیو گرفته شود؟

در رادیو خیلى بحث مى شود كه این كار را نكنیم، اما نمى شود. شما ببینید یك نفر مبناى مطالعه اش شعر و ادبیات است. به محض اینكه این فرد دست به قلم ببرد، بر همان شعر تاكید مى كند یا كسى كه مطالعات روان شناسى دارد، به همین ترتیب. نظام آموزشى ما مبتنى بر توصیه و نصیحت است. براى همین نسل هایى كه مى آیند نیز به همین شكل هستند. خود برنامه سازان و گویندگان هم از این امر ناراضى هستند. بعد مى آیند شكل نصیحت را عوض مى كنند و فكر مى كنند كه نصیحت نیست؛ البته من كلمه توصیه را ترجیح مى دهم به نصیحت. این را هم باید اضافه كنم كه توصیه همیشه بد نیست. مركز كنترل ترافیك همیشه توصیه مى كند و توصیه هایش مفید است.•توصیه هاى مركز كنترل ترافیك كاربردى است و به ما كمك مى كند. اما مدام توصیه هاى چگونه زندگى كردن را بخواهیم از شكسپیر، سعدى و ابن بطوطه بشنویم، چندان دلچسب نیست.نصیحت هم جزء اطلاعات است. اما اینكه آیا به موقع و بجا استفاده مى شود بحث دیگرى است.اگر الان كلام گویندگان رادیو را تحلیل كنید با یك سال قبل هم تفاوت كرده است. علت هم این است كه ارتباط بیشترى بین عوامل برنامه ساز و مردم برقرار شده است. شاید هم بحث هاى تئوریك درون رادیو بیشتر رواج پیدا كرده است.•كسانى كه در رادیو فارسى زبان خارج از كشور كار مى كنند، نیز در همین مملكت و با همین سیستم آموزشى رشد كرده اند، اما برنامه هاى آنها چنین رنگى از توصیه و نصیحت ندارد.
اگر رادیوى ما را با همه رادیو هاى فارسى زبان مقایسه كنید، قبول مى كنید كه رادیوى ما بهتر است. بعد هم یادتان باشد آنها یك ساعت برنامه دارند. براى یك ساعت برنامه مى توان به خبر و اطلاعات اكتفا كرد. حالا صحت و عمق آن خبر ها بحث دیگرى است. اما بالاخره در كار آنها خبر است كه حرف اول را مى زند. براى همین در یك ساعت برنامه بهتر مى سازند.•یعنى ما كیفیت را فد اى كمیت كرده ایم؟
نه. كیفیت ما از همه آنها بالاتر است. شاید در تمام رادیو هاى فارسى زبان خارجى فقط یكى است كه خوب عمل مى كند و آن هم مبتنى بر آموزش هاى درازمدت است، نه كوتاه مدت. این رادیو بى بى سى است. بى بى سى آنقدر كار رسانه اى اش خوب است كه بر علیه ایران دادگاه درست مى كند ولى نشان مى دهد كه خودش خارج از دادگاه ایستاده  است. حتى در تحریف خبر هاى رادیویى خیلى ماهر است. در رادیو متن خیلى مهم است اما در تلویزیون تصویر است كه خبر را تفسیر مى كند. براى همین متن رادیویى سخت تر است و رادیو بى بى سى در این كار ماهر است. این هم به خاطر سابقه طولانى كار این رسانه است. بى بى سى متكى به آموزش هاى دائم است. به خاطر اینكه وزارت خارجه انگلیس بر پایه همین رادیو بر دنیا اعمال قدرت مى كند.
•چطور؟

بگذارید یك مثال بزنم. چند سال پیش كه خانم بى نظیر بوتو با نواز شریف براى ریاست جمهورى پاكستان رقابت مى كردند، بوتو با قدرت گیرى نظامیان مخالف بود. نواز شریف موافق حضور نظامیان بود. مثل آمریكایى ها و انگلیسى ها. بى بى سى  سه شب درباره خانواده بوتو صحبت كرد و همانطور كه مى دانید بى بى سى رادیوى سنتى پاكستان در افغانستان است. از خود بى نظیر بوتو شنیدم كه مى گفت آن برنامه بى بى سى تمام راى هاى مرا زیر ورو كرد. در حالى كه تفاوتى بین خانواده بى نظیر بوتو و نواز شریف نیست. اما قرار بود كه نواز شریف روى كار بیاید. بى بى سى هنوز جلو و پشت صحنه امپریالیسم كهنه را اداره مى كند. براى همین خیلى به آن مى رسند.

•فكر نمى كنید رادیوى ما در مقابل چنین دستگاهى عقب مانده باشد؟

رادیو هم مثل مطبوعات ما است و مثل كتاب  هاى درسى ما. شما مطبوعات ما را با پنج سال پیش مقایسه كنید. یا با مطبوعات ده بیست یا سى سال پیش. چقدر مطبوعات رشد داشته اند؟

•مطبوعات جدى در ایران متعلق به بخش خصوصى هستند كه همیشه آسیب پذیر بوده  اند اما رادیو...من مى خواهم بگویم شما به ظرفیت هاى ملى توجه كنید. كار شما از مطبوعات پنج سال پیش حرفه اى تر است. من مى گویم رادیو را هم با رادیوى پنج سال پیش مقایسه كنید. ما خیلى حرفه اى تر شده ایم.
در رادیو ما به دنبال تغییر فرم هستیم كه خیلى سخت است. چون ما فقط عنصر صدا را داریم. زمانى كه من به رادیو آمدم مطالعه اى درباره مخاطبان رادیو انجام دادیم كه دیدیم تا سال هاى
۷۰ و۷۱ سیر نزولى در تعداد شنونده داشتیم. نیاز هاى مخاطبان ما متفاوت شده بود و نمى شد كه همه آن نیاز ها را با یك شبكه رادیویى پاسخ دهیم. در سال ۷۸ ما استراتژى رادیو را «جذب مخاطب» قرار دادیم و تا دو سال بعد توانستیم مخاطبان رادیو را افزایش دهیم.رادیو پیام در این روز ها توانسته نظر تعداد قابل توجهى از مخاطبان را به خود جلب كند كه حتى نسبت به دو سال گذشته رشد داشته است. الان چیزى نزدیك به یازده درصد مردم به رادیو پیام گوش مى دهند، كه رقم بالایى است. من رفته بودم به رادیو NHK ژاپن. آنها در داخل ساختمان شان دستگاه زلزله سنج بسیار دقیقى داشتند كه مى توانست محل و قدرت زلزله را در هر كجاى ژاپن اعلام كند. این به معنى داشتن خبر آنى و فورى است. این رادیو تنها دو درصد شنونده داشت. كم بودن تعداد شنونده هاى رادیو براى این است كه مردم با تلویزیون و تصویر راحت تر ارتباط برقرار مى كنند. به همین دلیل هر چه سطح سواد بالاتر مى رود مخاطبان رادیو بیشتر مى شوند

•آیا تولید برنامه هاى شما هم براى قشر باسواد تر جامعه است؟

ما مخاطبان مان را طبقه بندى كردیم الان ما سه نوع شبكه داریم؛ یكى عمومى ها هستند مثل پیام و شبكه سراسرى. یك سرى شبكه هاى اختصاصى داریم مثل شبكه جوان. یك سرى هم شبكه هاى تخصصى داریم مثل شبكه قرآن، معارف یا فرهنگ و ورزش. در زمان برخى از مسابقه هاى فوتبال مخاطبان شبكه ورزش ما از رادیو پیام هم بیشتر مى شود. چون ما تولید خبر آنى مى كنیم.
•رادیو ورزش از رادیو هاى موفق ما است و شاید راز موفقیتش همین تولید خبر است.

فكر نمى كنید وابسته نبودن رادیو ورزش به واحد خبر صداوسیما آن را موفق تر كرده است؟

خبر بخشى از اطلاعات است و تولید خبر بسیار پرهزینه است. اگر ما بخواهیم براى شبكه هاى رادیویى تولید خبر كنیم برایمان گران تمام مى شود.
خبر ورزشى در همه جا پیدا مى شود و ما به عنوان واسطه پخش مى توانیم آنها را توزیع كنیم.

•چه تولید خبر و چه توزیع خبر در حال حاضر در معاونت دیگرى در سازمان صداوسیما انجام مى شود. فكر نمى كنید اگر بخش خبر به زیرمجموعه  هر رادیو اضافه شود نتیجه بهتر مى شود؟


خبر در كشور ما ماهیت سیاسى دارد. اگر این انتقال انجام شود باید كار جدیدى در حوزه خبر انجام شود كه آن وقت نیازمند یك سرمایه گذارى جدید است.
•الزاماً این طور نیست. برنامه سازان شما در شبكه فرهنگ اطلاعات زیادى درباره حوزه هاى مختلف فرهنگ دارند كه مى توانند با همین منابع موجود آنها را بیامیزند و بخش خبرى بهترى به شنوندگان شان تحویل دهند.
آن وقت دیگر وارد بحث تفسیر و تحلیل خبر شده ایم. این كار خبر نیست مردم هم به این علاقه ندارند. مخصوصاً در رادیوپیام كه بخش خبرى كوتاهى دارد. شما بعد از شنیدن خبر پیام مى توانید براى اطلاعات بیشتر به شبكه هاى دیگر مراجعه كنید.

•شما به پایین آمدن تعداد مخاطبان اشاره كردید و اینكه چندین شبكه رادیویى داریم. آیا بودجه رادیو در قیاس با تلویزیون مسبب این اتفاقات نیست؟

اصولاً بودجه سازمان كم است. حتى تلویزیون هم بودجه كمى براى تولید برنامه دارد. اما در قیاس این دو با هم عقیده ندارم كه بودجه ما كم است. برخى مشاغل در تلویزیون سخت تر از رادیو است براى همین عجیب نیست كه دستمزد هاى آنها بالا باشد. اصلاً این دو رسانه ماهیت متفاوتى دارند.یك گوینده رادیو الزاماً گوینده خوبى براى تلویزیون نیست. بسیارى از همكاران ما كه از رادیو به تلویزیون رفتند، اسم شان هم از دست رفت و در تلویزیون گم شدند.

•برنامه هاى رادیو شما را راضى مى كند؟

نه. براى اینكه من به عنوان یك شنونده عادى به رادیو گوش نمى كنم.
•براى بهتر شدن برنامه هاى  رادیو، چه مى كنید؟
ما جلسات طرح و نظارت داریم كه نظر شنونده ها و كارشناسان و سازمان  و عوامل كار كنار هم گذاشته مى شوند و درباره برنامه ها نظر مى دهند.
•نظر شما درباره تاسیس رادیو هاى غیردولتى در ایران چیست؟

رادیو و تلویزیون ما غیردولتى است.

•واقعاً مى گویید؟

صداوسیماى ما خوب طراحى شده است. از بودجه عمومى پول مى گیرد اما جزء اموال دولت نیست. از نظام است. براى همین اگر لازم باشد به دستگاه هاى دولتى نیز انتقاد مى كند.

•خب نظر شما درباره تاسیس رادیو هایى كه از دولت پول نگیرند، چیست؟

هنوز ضرورتى نبوده كه بخواهم به آن فكر كنم. تاسیس رادیو با استودیو و فرستنده چند میلیارد هزینه مى خواهد كه هر وقت بخواهیم درباره آن تصمیم بگیریم به آن فكر مى كنیم.

منبع

 

 

 

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در سه شنبه 22 فروردین 1385 و ساعت 03:04 ق.ظ | نظرات