تبلیغات
شنیدنی
صدا و تصویر مظفرالدین شاه _ نخست وزیر شاه قاجار - وزیر امور خارجه شاه قاجار _آخرین خبرها از دنیای رادیو - آشنایی با رادیوهای جهان در وبلاگ  شنیدنی  ...... وبلاگ شنیدنی را هرروز ببینید و بشنوید
خانه | آرشیو | پست الکترونیک

بنظر می رسد که... ۱

رادیو رسانه ای فراگیرو منحصر به فرد است . قدیمی ترین رسانه الكترونیك كشوربا تكثر خود توانست متناسب با خواست و نیاز مخاطبان تلاش كند .شایدتعدد شبكه ها ، در آغاز سبب كم شدن مخاطبان شد،اما اینك شاهد بالندگی شبكه ها هستیم و این امر را شاید بشود به دوره رنسانس این رسانه در طول حیاتش در این سرزمین لقب داد.حال كه در آستانه تحولاتی چشمگیر در این رسانه هستیم ،قصد بر آن است كه برای بهتر گذشتن از این دوره گذار كوشش كنیم تا رادیویی منطبق با خواست مخاطبانش داشته باشیم ...........

انشالله

مجموعه گفتارهای "بنظر می رسد ................" قصد دارد  دست اند كاران این رسانه معظم را به نكاتی معطوف سازد و در كنار آن سطح انتظار مخاطب را نیز برای شنونده مشخص كند .بنابر این امید آن است كه مقبول صاحبان نظر و اهل خرد قرار گیرد و مورد نظر شنوندگان محترم رادیو قرار گیرد ......

قسمت اول

  هم پوشانی

بنظر می رسد..... پس ازتكثر شبكه ها هم پوشانی و هم گونی برنامه ها به نحو ناهنجاری خود نمایی می كند. تكثر شبكه ها ، تجربه نخست رسانه ملی در دهه اخیر است و این مهم سبب شده تا بسیاری از برنامه های شبكه علی رغم آنكهدست اندر كاران نمی خواهند، مشابه باشند ، به این آفت دچار شده اند .

نظری به برنامه های صبحگاهی بیاندازید تمامی شبكه های ملی صدا به نوعی با بخش های مشابه پیامهای مشابهی را به مخاطب ارایه می دهند شاید قالب و ساختار برنامه ها به ظاهر متفاوت است ، اما مغز و جانمایه آن ، یكی ایست.

تنها با اینجا تهران است شبكه ...... متوجه می شوید كه چه شبكه ای را انتخاب كرده اید!

 البته برنامه سازان محترم تلاش می كنند كه با درك درستی از اهداف شبكه خود ،ا مشكل بزرگ هم پوشانی را حل كنند ، اما میزان موفقیت خیلی چشمگیر نبوده است .

بنظر می رسد بخشی از آن به جهت آن است كه تفكر گذشته اولین شبكه رادیویی در میان برنامه سازان هنوز جاری و ساری است ، موضوعات برنامه ها به همین جهت دارای تشابه است . در كنار آن گاه پیش می آید كه قالب جدیدی شكل گرفته اما موضوع مورد بحث تكراری است ، یا نگاه ورود به بحث تغییر كرده اما جانمایه یكی ایست ..این ماجرا سبب سرخوردگی مخاطب می شود ..باید باور كنیم كه تكثر شبكه و تشكیل شبكه های تخصصی می بایست انتظارات مخاطبان تخصصی را برآورده كند ..شاید هویت بخشی از هر شبكه را بتوان به حضور كارشناسان متخصص و صاحب نام در هر حوزه تخصصی دانست  ، چیزی كه تا به حال به شكل جدی رخ نداده است. این موضوع بخشی به خاطر ناتوانی دست اندكاران و بخشی به جهت بی اعتنای كارشناسان است ...اما اگر نیروی فكری هر شبكه تخصصی انتخاب شده و رویكرد آن كاملا انحصاری شود ،زمینه جذب نخبگان مهیاترمی شود.

شبكه های تخصصی می بایست در كنار جریان های جاری در اجتماع به فراخور اهداف خودفعالیت كنند. همسویی با جریانها كمك شایانی به جذب مخاطب می كند .

مخاطب رسانه را از خود می داند و طرح موضوعات جاری و بررسی آن را در شبكه مورد علاقه خود را ملاكی برای توانایی شبكه می داند.

شبكه علاوه بر بررسی موضوعات مهم و مورد علاقه مخاطب می تواند خود جریان سازی كند و موجب هوشیاری مخاطب نسبت به موضوعی بشود .(چیزی كه متاسفانه در این رسانه پس از پایان جنگ تحمیلی كمتر دیده شده است.)

بنظر می رسد رادیو كاملا می تواند در این امر موفق باشد و این راهی مهم در جهت ایجاد اعتماد مخاطب به آن است.

در خاتمه این گفتار متذكر می شود ، جرقه های امید بخشی در این زمینه بخصوص در شبكه نو پای گفتگو برداشته شده كه می تواند الگوی مناسبی برای دیگر شبكه ها باشد.

                                                                                                   انشالله

                                  شاهد

 

|+| نوشته شده توسط شاهد در جمعه 28 مهر 1385 و ساعت 02:10 ق.ظ | نظرات