تبلیغات
شنیدنی
صدا و تصویر مظفرالدین شاه _ نخست وزیر شاه قاجار - وزیر امور خارجه شاه قاجار _آخرین خبرها از دنیای رادیو - آشنایی با رادیوهای جهان در وبلاگ  شنیدنی  ...... وبلاگ شنیدنی را هرروز ببینید و بشنوید
خانه | آرشیو | پست الکترونیک

جنجال بر سر مخاطب رادیودر فرانسه

جدال بر سر مخاطب رادیو

 

مخاطب رادیو سرمایه ارزشمند اونه اگه مخاطبی نباشه رسانه ای هم نیست چون سیکل انتقال پیام از هم می پاشه تو بایگانی های خودم به مطلب ترجمه شده ای برخورد کردم حیفم اومد با وجود اونکه مدتی ازش می گذره اونو بهتون عرضه نکنم  شما با خوندن این مطلب متوجه می شین که رادیوهای مختلف چقدر مخاصب محور هستند و  اونها حیثیت کارشون رو در گرو این موضوع می دونند و برای افکار سنجی مراکز ویژه ای دارند .

باهم سری به کشور فرانسه می زنیم و از جنگ و دعوای رادیو های اونا مطلع  می شیم

 

جدال بین رادیوهای دولتی و رادیوهای خصوصی برای كسب مخاطب برنامه ها

 

 

شیوه ها و روشهای موسسة نظر سنجی رسانه ها مردود است

 

اولین شبكة رادیویی فرانسه كدام است ؟

 در طی سالهای بسیار ، جواب واضح و مشخص بود : شبكه رادیویی آر ـ تی ـ اِل (RTL ( ، به فاصلة چند ماه این انحصار توسط شبكة اِن ـ آر ـ جی (NRJ ) از بین رفت ، در اواخر سال 2000 شبكة   آر ـ تی ـ ال  به دلیل بركناری فیلیپ بووار ( Philippe Bouvar ) دچار بحران شد .

در ابتدای ماه ژوئن شبكة اِن ـ آر ـ جی (N.R.J  ) شكایتی را تحت عنوان « تبلیغات دروغین » از تشكیلات مدنی و قانونی مطرح كرد . بدین شیوه این ایستگاه قدیمی رادیویی ( موج FM ) از اظهار نظرهای تبلیغاتی رادیو RTL انتقاد كرد اظهار نظرهایی كه در آن RTL خود را به عنوان اولین رادیوی فرانسه و پر مخاطب ترین شبكه معرفی كرده و بدون آنكه از تعداد و میزان سن مخاطبان رادیویی خود سخنی به میان آورد . به گفتة آقای پاتریك مِزُونو ( Patrick Maisonneuve ) ، وكیل شبكة NRJ ، شكایت آنها همچنین متوجه موسسة نظرسنجی رسانه ها می شود ، زیرا این موسسه متهم به « همدستی در تدارك زمینه ها و وسایل لازم برای تبلیغات دروغین »‌ می باشد .

طبقه بندی و رده بندی ایستگاههای رادیویی فرانسه كه هر سه ماه یكبار توسط موسسة نظرسنجی رسانه ها به كمك آرای شنوندگان رادیویی تهیه می شود ، نكتة مورد بحث برخی شبكه های رادیویی می بــاشد كه درصدر آنها شبكه هـــــای رادیویی جوانان ، رادیو موسیقی اسكـــــای راك  (Sky rock  ) و رادیو NRJ قرار دارند . این شبكه ها از اینكه موسسه نظرسنجی ، فقط شنوندگان 15 سال به بالا را مورد سنجش قرار داده و سنین بین 11 تا 14 سال را به حساب نیاورده ، معترض  می بـــاشند . تعداد شنوندگـــان رادیویی سنین بین 11 تا 14 سال از دید رادیو اسكــــای راك ، هشتصد هزار نفر و رادیو NRJ بیش از یك میلیون نفر می باشد . چنانچه این تعداد به آمار شنوندگان NRJ اضافه شود ، * به این رادیو اجازه می دهد در آمارگیری از شبكة RTL پیشی بگیرد . موسسة برآورد و تحقیقات دو بار آمارگیری جداگانه‌ای در ابتدای سالهای 2000 و 2001 از سنین 11 تا 14 سال را انجام داد و پس از بررسی دقیق بر آن شد تا بطور رسمی ایستگاههای رادیویی را از منظور نمودن مخاطبان دارای سنین 11 تا 14 سال در جامعه آماری خود برحذر دارد .

بعد از آنكه رادیو NRJ آمار خود ( با لحاظ نمودن یك میلیون شنونده 11 تا 14 ساله ) را مطرح كرد ، شورای اداری موسسة نظرسنجی رسانه ها ، در ماه نوامبر 2001 مطالعه و بررسی بر روی شنوندگان سنین 11 تا 14 سال را به حالت تعلیق درآورده و مسكوت گذاشت .

كمیته رادیو ( وابسته به موسسة نظر سنجی رسانه ها ) قرار بود در نشست روز پنجشنبه 27 ژوئن( مطابق با 6 تیر ماه سال 80 ) درخواستِ لحاظ نمودن مخاطبان سنین 11 تا 14 سال را مورد بررسی قرار دهد ، اما این امر میسر نشد .

روبن لپرو ( Leproux ـ  Robin) مدیر كل شبكةRTL بطور محرمانه اظهار داشت ، این شبكه خود را آماده می كند تا طرحی را ارایه دهد كه این گروه سنی از جوانان در آمارگیری محاسبه شود .

 

شبه انحصار

 

 

مدیر كل شبكة اسكای راك ، آقای پیر بلانژه ( Pierre Bellanger  ) ، اعلام كرد كه طرح نظر سنجی رسانه ها فقط منافع رسانه های بزرگ را تأمین می كند . موسسة نظر سنجی رسانه ها (  مركز مطالعات افكار ) كه از نظر تاریخی یكی از شاخه های رادیو و تلویزیون فرانسه( ORTF ) می باشد ارگانی است كه به عنوان یك مرجع معتبر تنها مخاطبان رادیویی را می سنجد . این مركز بدلیل سهامداران دولتی نظر ویژه و خاصی را بر روی ایستگاههای ملی و دولتی دارد بنابراین شبكه هایی همچون شبكة رادیویی NRJ‌ و شبكة مستقل اسكای راك مورد بی مهری موسسه مزبور قرار گرفته اند . این موسسة به گفتة یكی از منتقدین بین دو راهی قرار گرفته است . موسسة نظرسنجی رسانه ها از یك طرف باید با سهامداران خود كنار بیاید و از طرف دیگر بی طرفی خود را نشان دهد تا بتواند آمارگیری مخاطبان رادیویی را در انحصار داشته باشد .

سخنان اخیر ژاكلین آگلِیتا ( Jacqueline Aglietta  ) ، مدیر كل موسسة نظرسنجی رسانه ها ، كه به نفع گروهی خاص از شنوندگان بیان شد ( شنوندگانی كه از مدتها قبل مخاطب رادیو آر ـ تی ـ اِل بوده و رأی آنان به اول شدن این رادیو در رده بندی مخاطبان كمك كرده بود ) ، زمینه را برای تشدید مجادله میان ایستگاههای رادیویی فراهم آورد .

 

ü     توضیح :

 

  • ـ بر اساس نظر كارشناسان مخاطبان سنین 11 تا 14 سال معمولاً شنوندة دائمی و پروپا قرص رادیو به حساب نمی آیند لذا در آمارهای رسمیِ مخاطبان ثابت شبكه های رادیویی معمولاً منظور نمی شوند .

در اینجا از دوست خوبم آقای کفایتی که این مطلب رواز فرانسه برگردان کرد متشکرم

|+| نوشته شده توسط شاهد در جمعه 5 خرداد 1385 و ساعت 05:05 ق.ظ | نظرات