تبلیغات
شنیدنی
صدا و تصویر مظفرالدین شاه _ نخست وزیر شاه قاجار - وزیر امور خارجه شاه قاجار _آخرین خبرها از دنیای رادیو - آشنایی با رادیوهای جهان در وبلاگ  شنیدنی  ...... وبلاگ شنیدنی را هرروز ببینید و بشنوید
خانه | آرشیو | پست الکترونیک

بنظر می رسد که...3

مجموعه گفتارهای "بنظر می رسد ................" قصد دارد  دست اند كاران این رسانه معظم را به نكاتی معطوف سازد و در كنار آن سطح انتظار مخاطب را نیز برای شنونده مشخص كند .بنابر این امید آن است كه مقبول صاحبان نظر و اهل خرد قرار گیرد و مورد نظر شنوندگان محترم رادیو قرار گیرد ......

این قسمت قصد بر آن است كه در مورد نام برنامه صحبتی به میان آید ...

نام و نام گذاری..... دغدغه اصلی هر خالق اثر است . سازنده هر برنامه ذهن خود را قبل یا به موازات شكل دادن عناصر مجزا و یا متشكل از طرح ، معطوف به نام برنامه می كند .

انتخاب نام با وجود آنكه سلیقه ایست اما با وجود این ، می بایست از شاخصه های خاصی پیروی كند .

برخی ، از نام های انتزاعی یا دارای ایهام و حتی كنایه بهره می برند. برخی دیگر ، منحصر بفرد بودن نام را ملاك انتخاب خود می دانند ، برخی دیگر فاخر بودن ، عده ای ، نزدیكی اسم به معنا و هدف و خالقان دیگر ..جذابیت و هزاران برهان و دلیل دیگر ...به هر جهت به هر انگیزه علمی ، تجربی و سلیقه ای ..نام برنامه انتخاب می شود.

 نكته حایز اهمیت آن است كه آنچه بعد از ارایه برنامه در ذهن مخاطب ماندگار می شود ، رابطه اسم برنامه با محتواست و این شرایط در برنامه های موفق به حدی ایست كه بعد از مدتی نام برنامه در خاطره ها با نام برنامه ، ثبت می شود.

از این دست از برنامه ها بسیار در خاطره ها مانده است مانند : برنامه صبح جمعه با شما..            سلام صبح بخیر..گفتگو....

حال اگر فرض كنیم ، تحت همین این عنوان برنامه از طریق هر رسانه دیداری و شنیداری برنامه ای       ارایه شود ، در اذهان برنامه پیشین تداعی می شود و برنامه جدید اگر هم سو با محتوای برنامه هم نام پیشین تولید شود، به عنوان كار تقلیدی و اگر به عنوان اثری متفاوت و حتی متناقض عرضه شود، در ذهن مخاطب حداقل از لحاظ عنوان و نشان ،  نمی نشیند.این حقیقتی ایست ملموس و آشكار.

اما با ذكر این توضیحات شاید بارها شاهد نام گذاری های تكراری شده اید این نامگذاری ها  یا به صورت تكرار یك صفت در ادامه برنامه شاهد بودهایم مثل نغمه عشق... نای عشق..رنگ عشق ... بازی عشق و.... كه خود سبب تعجب است ، خالقان اثر با مد شدن و عام شدن یك اسم و صفت و قید ، اغاز می كنند تركیبات مختلف و بدیع ! به حدی این معجون مكرر و نامتجانس عرضه می شود كه كل اثر زیر سئوال      می رود ...از این نكته می گذرم زیرا شاید موضوع سلیقه سردبیر یا تهیه كننده برنامه عاملی نقد ناپذیر ازسوی اربابان رسانه به حساب اید ، بناب این به موضوعی در ادامه این نوشته اشاره می شود كه از سلیقه و ذائقه گذر كرده است !!!!

همانگونه كه در ابتدا اشاره شد ، نام یك برنام كم كم در ذهن مخاطب ته نشین می شود و در انتها این نام برنامه است كه قرین می شود با سایه ای از محتوا حال اگر تشابه اسم با موضوعات متضاد و گوناگون قریب شود ، در سردرگمی در خاطر مخاطب بوجود می آید.

این موضوع شاهد مثال های فراوانی دارد در ایام نزدیكی در شبكه فرهنگ صدا برنامهای پخش می شد تحت عنوان دیروز امروز فردا  این برنامه به تاریخ فن آوردی علم در ایران اشاراتی داشت ، همزمان با این برنامه سریالی در یكی از شبكه های سیما ارایه شد با همان عنوان كه مربوط به خانمی می شد كه در اثر برق گرفتگی می توانست حوادث آینده را پیش بینی كند !! در همان زمان در شبكه ورزش صدا برنامه ای تحت همان نام پخش شد كه به كارنامه فعالیت فدارسیون های ورزش می پرداخت !!!

ممكن است كه خوانندگان به این موضوع اشاره نمایند كه خوب سازندگان مطلع نبودند كه همزمان علاقمندان به این نام انتزاعی زیاد است و نكته همین جاست .....

اگر بانك مناسبی از نام برنامه ها با موضوعاتی كه ساخته شده تهیه شود و حداقل در اختیار خالقان برنامه های هنری صدا و سیما قرار گیرد مطمئنا تولید كنندگان و تهیه كنندگان نازك اندیش تر از پیش به این موضوع فكر می كنند .

در ادامه ایجاد بانك حتی می توان مانند ثبت اسامی شركتهای خصوصی از تشابه اسامی  با یك موضوع جلوگیری كرد كه البته امر اخر تنها یك توصیه خام است و باید بدان از ابعاد مختلف اندیشید ..اما موضوع نیاز بانك اسامی و موضوع برنامه توجه خاص و ویژه داشت .

امید است كلیت موضوع مورد توجه اهل نظر باشد.

انشالله

شاهد      

|+| نوشته شده توسط شاهد در دوشنبه 18 دی 1385 و ساعت 12:01 ب.ظ | نظرات